گزارش نهایی کمیته حقیقت‌یاب ۶ ژانویه: ترامپ بانی اصلی حمله به ساختمان کنگره است/ نقش مجرمانه ترامپ در توطئه چند بخشی

گزارش نهایی کمیته حقیقت‌یاب ۶ ژانویه: ترامپ بانی اصلی حمله به ساختمان کنگره است/ نقش مجرمانه ترامپ در توطئه چند بخشی
شنبه 3 دی 1401 - 08:45

گزارش نهایی کمیته حقیقت‌یاب نشان می‌دهد دونالد ترامپ برای پیشگیری از حمله هواداران خود به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ هیچ اقدامی «انجام نداد.»

العالم - آمریکا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، کمیته حقیقت‌یاب مجلس نمایندگان آمریکا در گزارش نهایی خود درباره حمله ششم ژانویه به ساختمان کنگره، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، را صراحتا به عنوان «بانی اصلی» این رخداد معرفی کرد.
نتیجه‌گیری نهایی این تحقیقات که در قالب یک گزارش ۸۱۴ صفحه‌ای منتشر شده است، نشان می‌دهد دونالد ترامپ با هدف ابطال نتایج قانونی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به شکل «مجرمانه» در پیشبرد «توطئه چند بخشی» نقش داشت و برای پیشگیری از حمله هوادارانش به ساختمان کنگره «هیچ اقدامی انجام نداد».
این گزارش با استناد به شهادت تعداد زیادی از مشاوران و نزدیکان ترامپ، مشاهدات ماموران پلیس و حتی تعدادی از شرکت‌کنندگان در این حمله که روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد، خاطر نشان می‌کند که «بانی اصلی این شورش یک نفر بوده که دونالد ترامپ است».
اعضای هیات تحقیق ۹ نفره مجلس نمایندگان در این گزارش تاکید کردند که حمله به ساختمان کنگره، «تهدیدی بزرگ» برای دمکراسی بود و «جان اعضای مجالس قانونگذاری آمریکا را به خطر انداخت».
هیات تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست بنی تامسون، نماینده دمکرات از ایالت می‌سی‌سی‌پی، از حدود ۱۸ ماه پیش تحقیق در مورد این واقعه را آغاز کرد و برای تهیه گزارش خود علاوه‌بر شهادت بیش از هزار نفر، بیش از یک میلیون صفحه سند را نیز بررسی کرد.
اعضای هیات تحقیق ۷ عضو دمکرات و ۲ عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان هستند و گزارش آن‌ها بیش از ۸۰۰ صفحه است.
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، که به زودی این مقام را ترک خواهد کرد در مقدمه‌ای بر این گزارش تاکید کرد نتایج تحقیقات، به منزله «هشدار جدی به تمام مردم آمریکا برای دفاع از دمکراسی و دادن رای تنها به افرادی است که تابع و مدافع قانون اساسی هستند».
بخش قابل توجهی از این گزارش تشریح اقدامات پیچیده‌ای است که رئیس جمهور پیشین آمریکا و مشاوران نزدیک او برای جلوگیری از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ انجام دادند.
یکی از مهم‌ترین نمونه‌های این اقدامات، اعمال فشار «غیرقانونی» به قانونگذاران، مقامات فدرال و کمیسیون‌های انتخاباتی ایالتی و حتی مایک پنس، معاون وقت ریاست جمهور بود تا آرای شمارش‌شده را ابطال و نتایج انتخابات ریاست جمهوری را «غیرقانونی» اعلام کنند.
گزارش هیات تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا می‌افزاید: «در فاصله دو ماه بین برگزاری انتخابات تا حمله به ساختمان کنگره آقای ترامپ و نزدیکان او دست‌کم در دویست اجتماع عمومی و یا خصوصی به اشکال گوناگون از جمله تلاش برای اقناع، اعمال فشار و حتی تهدید مقامات ایالتی و محلی کوشیدند نتایج آرا را به نفع او تغییر دهند.»
این گزارش در بخش توصیه‌های خود تاکید کرده است که با در نظر گرفتن اقدامات «غیرقانونی» آقای ترامپ کنگره آمریکا باید او را از احراز مقام‌های دولتی منع کند.
براساس متمم ماده ۱۴ قانون اساسی آمریکا هر فردی که با سوگند وفاداری به قانون اساسی به مقام‌های ارشد دولتی انتخاب می شود در صورت مشارکت در شورش و توطئه علیه نظام حکومتی می‌تواند از احراز چنین مقام هایی منع شود.
لیز چِینی، نایب رییس این کمیته و عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان، نیز در بخشی از این گزارش تصریح کرده است که «دونالد ترامپ شایستگی احراز هیچ مقام دولتی را ندارد».

پربیننده ترین خبرها