تهدیدات تقابلی روسیه و توفان شدید در آمریکا، بهای نفت را 3 دلار افزایش داد

تهدیدات تقابلی روسیه و توفان شدید در آمریکا، بهای نفت را 3 دلار افزایش داد
شنبه 3 دی 1401 - 09:01

تهدید روسیه برای مفابله با سقف قیمتی صادرات نفت این کشور، و توفان شدید در آمریکا بهای جهانی نفت را برای دومین هفته متوالی افزایش داد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، بهای نفت روز جمعه برای دومین هفته متوالی افزایشی حدود 3 دلار در هر بشکه را پشت سر گذاشت زیرا مسکو اعلام کرد ممکن است تولید نفت خام را در واکنش به سقف قیمتی گروه 7 برای صادرات روسیه کاهش دهد.
در پایان معاملات روز جمعه، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 2 دلار و 94 سنت یا 3.6 درصد افزایش به 83 دلار و 92 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با 2 دلار و 7 سنت یا 2.7 درصد افزایش، 79 دلار و 56 سنت معامله شد. هر دو شاخص بیشترین افزایش هفتگی خود را از ماه اکتبر به ثبت رساندند.
خبرگزاری روسی ریا به نقل از الکساندر نواک، معاون نخست وزیر این کشور روز جمعه نوشت روسیه ممکن است تولید نفت خود را در اوایل سال 2023، 5 تا 7 درصد کاهش دهد زیرا این کشور می‌خواهد به محدودیت های قیمتی واکنش نشان دهد.
بر اساس محاسبات بازرگانان و رویترز، پس از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا و کشورهای گروه 7 و اعمال محدودیت قیمت نفت روسیه از 5 دسامبر، صادرات نفت بالتیک روسیه در دسامبر نسبت به ماه پیش 20 درصد کاهش می یابد.
همچنین تقاضا و تولید نفت خام ممکن است طی چند روز آینده در پی تعطیلی پالایشگاه‌ها به دلیل توفان بزرگ زمستانی که بخش وسیعی از ایالات متحده را فرا گرفته است، کاهش یابد. تعدادی از بزرگترین پالایشگاه های ایالات متحده به دلیل سرمای شدید در حالی که تولید در تگزاس و داکوتای شمالی عملاً متوقف شد، تعطیل شدند.
بهای بنزین و گازوئیلِ با سولفور بسیار کم در ایالات متحده به دلیل کاهش پیش‌بینی‌شده تولید پالایشگاه‌ها و افزایش تقاضا برای نفت گرمایشی بیش از 5 درصد افزایش یافته است.

پربیننده ترین خبرها