ثبت 3 هزار شکایت از دولت الکاظمی درباره نقض حقوق بشر

ثبت 3 هزار شکایت از دولت الکاظمی درباره نقض حقوق بشر
شنبه 3 دی 1401 - 20:02

دفتر نخست کنونی عراق خبر داد که تا به امروز سه هزار شکایت از دولت پیشین عراق صورت گرفته که در زمینه نقض حقوق بشر است.

العالم - عراق

دفتر محمد السودانی نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای از شکایتهای متعدد مردم این کشور از دولت مصطفی الکاظمی خبر داد.

شبکه خبری السومریه ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، در حالی که گزارشهای داخلی و بین‌المللی حاکی از این است که برخی از مسئولان دولت پیشین، موارد متعددی از نقض حقوق بشر را انجام داده‌اند، دولت کنونی اما هر گونه شکنجه روحی و جسمی و رفتار غیر انسانی را محکوم کرده است.

در این بیانیه آمده است، به محض اینکه السودانی کار خود را آغاز کرد، مشاور امور حقوق بشر تعیین شد و مکانیزمی طراحی شد تا مردم بتوانند شکایات خود را در این زمینه ثبت کرده و اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

دفتر السودانی خبر داد، تا به امروز سه هزار شکایت ثبت شده است و برخی از شکایتهای شهروندان عراقی مربوط به استفاده از ابزارهای غیر قانونی از سوی کارکنان و مأموران دولت پیشین بوده است که مظهر نقض حقوق بشر است.

این در حالی است که این شکایتها در نیمه ماه جاری میلادی به دادستانی ارجاع داده شده است تا در دادگاه تحقیقات مربوط به مسائل حقوق بشری بررسی شود و برخی از متهمان از جمله یک افسر تحقیقات نیز به دادگاههای ویژه معرفی شده است.

در همین ارتباط، «محمد حسن جعفر» برادر شهید ابومهدی المهندس اخیرا از دونالد ترامپ و مایک پامپئو رئیس‌جمهور و وزیر خارجه سابق آمریکا در رابطه با ترور سرداران مقاومت به دادگاهی در بغداد شکایت کرد.
برادر شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه ۷۶ نفر دیگر علیه شماری از اشخاص آمریکایی و عراقی به اتهام نقش داشتن در ترور سرداران مقاومت شکایت کردند.
ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، مایک پامپئو وزیر خارجه سابق این کشور و مصطفی الکاظمی رئیس پیشین سرویس اطلاعات عراق، سفیر سابق آمریکا در بغداد و ضیا الموسوی سرپرست سابق اطلاعات نظامی عراق از جمله افرادی هستند که علیه آنها در دادگاه سوم «الکرخ» در بغداد دادخواست تنظیم شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها