دلایل خودداری سوریه از صلح با ترکیه

دلایل خودداری سوریه از صلح با ترکیه
يکشنبه 4 دی 1401 - 20:51

کارشناسان و ناظران بر این باورند که درخواست ترکیه برای آشتی با سوریه چیزی جز تاکتیک انتخاباتی رجب طیب اردوغان نیست و به همین دلیل پاسخ مثبتی از سوی دولت سوریه دریافت نمی کند.

العالم - نظرکده

درخواست اردوغان برای عادی سازی روابط با دمشق با پاسخ مثبتی از سوی دولت اسد روبرو نشده است کارشناسان ریشه این موضوع در نگاه مردم سوریه دارد، آنها معتقدند رجب طیب اردوغان، بیشترین سهم را در تخریب و تقسیم سوریه تا اشغال بخش های وسیعی از آن داشته است.

کارشناسان مسائل ترکیه می گویند اردوغان دلیل تشکیل پرونده پناهندگان سوری است و او ارتش سوریه را به اختلاف انداخت و شبه نظامیان را از سراسر جهان جذب کرد، آموزش داد و مسلح کرد و به سوریه فرستاد.

برخی کارشناسان مسائل ترکیه تاکید دارند اردوغان در طول 11 سال همه این کارها را انجام داده و ناگهان می گوید خواستار آشتی با سوریه و حل مشکلات موجود در مرزهاست.

کارشناسان مسائل ترکیه تاکید می کنند که تنها پیشنهاد اردوغان همکاری با سوریه برای ضربه زدن به گروه های تروریستی است، در حالی که تروریسم از نظر ترکیه یک چیز و ازنظر سوریه چیز دیگری است. زیرا گروه های تروریستی ازنظر سوریه کسانی هستند که در ادلب و جاهای دیگر باحمایت ترکیه فعال هستند.

کارشناسان مسائل ترکیه افزودند: اردوغان پس از 11 سال آمده تا دولت سوریه را در حمله به کردها به کار گیرد، گویی آنها کارمند ترکیه هستند و مشخص است که سوریه به این آشتی را قبول ندارد.

کارشناسان مسائل گروه های تروریستی معتقدند اردوغان برای انتخابات ترکیه وارد بازی ایجاد روابط خوب با سوریه و آوارگان سوری شده است .

این کارشناسان معتقدند پس از شکست پروژه اشغال حلب و اشغال کامل شمال سوریه توسط ترکیه، واقعیت مرز ترکیه و سوریه، امنیت ملی ترکیه را تهدید می کند.

برخی کارشناسان سیاسی تاکید دارند آشتی ترکیه با امارات و عربستان سعودی بدون ترانزیت از سوریه برای اردوغان منفعت راهبردی نخواهد داشت، زیرا این کشورها میلیاردها دلار در بانک مرکزی ترکیه سپرده گذاری کرده اند، اما در سطح استراتژیک و اقتصادی، بدون ترانزیت سوریه مانند سال 2011 ، این آشتی ترکیه نمی تواند با کشورهای خلیج (فارس) موفق شود.

کارشناسان سیاسی با تاکید بر لزوم پرداخت هزینه برای دیدار اردوغان با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه افزودند سوریه خواهان خروج اشغالگران از خاک سوریه و توقف حمایت ترکیه از اشغالگری است تا پس از آن روابط خوبی بین دو کشور همسایه برقرار شود.

این کارشناسان افزودند بشار اسد نمی‌تواند با رئیس‌جمهوری که سرزمین او را اشغال کرده و حامی تروریست‌هایی است که مردم سوریه را می‌کشند، دست بدهد، این غیرممکن است.

برخی ناظران سیاسی تأکید دارند تلاش اردوغان برای آشتی با سوریه تغییرسیاست ترکیه نیست، بلکه تغییری در تاکتیک هایی است که تنها هدف آن پیروزی در انتخابات است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها