مسکو خواستار استرداد سه کلیسای تاریخی در قدس اشغالی شد

مسکو خواستار استرداد سه کلیسای تاریخی در قدس اشغالی شد
دوشنبه 5 دی 1401 - 13:34

مسئول پرونده استرداد اموال روسیه در فلسطین اشغالی اعلام کرد که مسکو قصد دارد برای باز‌پس گیری حق مالکیت سه کلیسای تاریخی در قدس اشغالی، به دادگاه شکایت کند.

العالم - اروپا

در شرایطی که مسکو انتظار دارد «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر مامور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی، به وعده‌های خود به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه عمل کند و مالکیت کلیسای الکساندر نوسکی و محوطه آن در قدس را به این کشور واگذار کند، کرملین با درخواست جدیدی، تل‌آویو را غافلگیر کرد.

خبرگزاری فلسطینی «معاً» به نقل از رسانه‌های عبری نوشت که روس‌ها خواستار مالکیت سه کلیسای تاریخی واقع در کوه زیتون در شهر قدس هستند.

روزنامه عبری یدیعوت آحرونوت نوشت که «سرگئی استپاشین» نخست وزیر سابق روسیه، که از طرف مسکو مسئولیت پرونده بازگرداندن اموال روسیه در فلسطین اشغالی را برعهده گرفته، اعلام کرد که قصد دارد برای بازپس‌گیری حق مالکیت کلیسای مریم مجدلیه، معراج به بهشت ​​و کلیسای الجلیل (مردم الجلیل) که به عنوان اقامتگاه تابستانی پاپ ارتدوکس یونانی استفاده ‌می‌شود، دادخواست به دادگاه ارائه کند.

بر اساس این گزارش در کلیسای مریم مجدلیه، شاهزاده الیزابت فئودورونا، دوشس روسیه که در جریان کودتای ۱۹۱۸ توسط پلیس مخفی روسیه کشته شد و آلیس شاهزاده باتنبرگ، نوه ملکه ویکتوریا، ملکه بریتانیا دفن شده‌اند.

کلیسای روسی معراج نیز یک کلیسا و صومعه است که خاطره عروج حضرت عیسی علیه السلام به آسمان را حفظ می‌کند. این کلیسا دارای یک برج ناقوس است که صدای آن از فاصله بسیار دور نیز به گوش می‌رسد.

این روزنامه عبری در ادامه مدعی شد که شکایت جدید برای انتقال مالکیت این سه کلیسا با تبلیغات داخلی در میان شهروندان روسیه در سایه کاهش محبوبیت پوتین مرتبط است.

به گفته یک فعال اجتماعی علاقه‌مند به امور روسیه و یهودیان اتحاد جماهیر شوروی سابق، «در روسیه احساس می‌شود که نتانیاهو ضعیف است و تصور می‌شود که اکنون زمان مناسبی برای فشار آوردن به او برای عمل کردنش به وعده‌هایی است که داده».

وی افزود: این هم یک بازی بین المللی است زیرا این کلیساها، اماکن مقدسی برای جهان مسیحیت است و شاه انگلیس حساسیت خاصی به این مکان‌ها دارد. اسرائیل باید دعاوی روسیه را رد کند زیرا سکوت اسرائیل به خصوص در سایه جنگ اوکراین، ضرر دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها