افشای دادوستد جدید نتانیاهو با آل سعود/ تعلیق الحاق کرانه باختری در ازای عادی‌سازی روابط ریاض با تل آویو

افشای دادوستد جدید نتانیاهو با آل سعود/ تعلیق الحاق کرانه باختری در ازای عادی‌سازی روابط ریاض با تل آویو
دوشنبه 5 دی 1401 - 12:40

یک رسانه عبری‌زبان فاش کرد که نخست‌وزیر اسرائیل طرح‌های الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را در ازای توافق عادی‌سازی با رژیم سعودی تعلیق خواهد کرد.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش العالم، حزب لیکود به رهبری "بنیامین نتانیاهو" طی روزهای گذشته توافق ائتلاف با احزاب راست‌گرا و مذهبی را برای تشکیل دولت جدید امضا کرده که به نوشته رسانه‌های عبر‌ی زبان، "پیشبرد سیاست الحاق کرانه باختری رود اردن" بخشی از توافق لیکود با حزب "صهیونیسم مذهبی" است.

اما به نوشته "یدیعوت آحارونوت"، با وجود این توافق داخلی، نتانیاهو در مذاکرات پشت‌پرده تل‌آویو با ریاض و واشنگتن، ابراز آمادگی کرده تا الحاق شهرک‌های کرانه باختری را در برابر توافق عادی‌سازی روابط با سعودی، متوقف یا تعلیق کند.

نتانیاهو در مصاحبه‌ با روزنامه آمریکایی "جویش انسایدر" گفته است: امیدوارم که صلح کامل و رسمی (با عربستان سعودی) را همانند آن چه که با سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند بحرین و امارات عربی متحده حاصل شد، برقرار کنم." صلحی که به زعم او، به معنای "پایان منازعات اعراب و اسرائیل" خواهد بود.

نتانیاهو تصریح کرد که عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود در دوره تازه نخس‌ت وزیری دنبال خواهد کرد. او ابراز امیدواری کرد که "رهبری سعودی نیز برای تحقق این هدف، تلاش‌ و مشارکت کند".

پیشتر همین رسانه فاش کرده بود که مذاکرات سه‌جانبه‌ای میان آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی در رابطه با عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو در حال انجام است که در صورت به سرانجام رسیدن، "محمد بن سلمان" رهبر پنجمین کشور عربی خواهد بود که در چارچوب توافق "صلح ابراهیم" به جرگه علنی‌کنندگان روابط با اسرائیل خواهد پیوست.

پربیننده ترین خبرها