آذربایجان خواهان دسترسی به معادن قره‌باغ به عنوان شرط خاتمه اعتراضات مسدودسازی یکی از جاده ‌های منطقه شد

آذربایجان خواهان دسترسی به معادن قره‌باغ به عنوان شرط خاتمه اعتراضات مسدودسازی یکی از جاده ‌های منطقه شد
سه شنبه 6 دی 1401 - 21:22

باکو شرط خود را برای پایان دادن به اعتراضات شکل‌گرفته در یکی از جاده‌های مهم قره‌باغ مطرح کرد.

العالم - آسیا

به نقل از رویترز، آذربایجان روز سه‌شنبه اعلام کرد تظاهرات‌هایی که مسیر تدارکات ارمنی‌ها را در قره‌باغ کوهستانی برای بیش از دو هفته مسدود کرده‌اند، در صورت دسترسی ناظران به سایت‌های استخراج غیرقانونی معادن در این منطقه به حالت تعلیق در خواهد آمد.

گروهی از آذربایجانی ها از 12 دسامبر در امتداد کریدور لاچین، جاده ای که از خاک آذربایجان می گذرد و ارمنستان را به قره باغ کوهستانی متصل می کند، با نیروهای حافظ صلح روسی درگیر شده اند.

مسدود شدن جاده‌ای که منطقه برای تامین غذا، سوخت و دارو به آن وابسته است، ایالات متحده و اتحادیه اروپا را بر آن داشته تا نگرانی‌های بشردوستانه خود را ابراز کرده و از باکو بخواهند آن را بازگشایی کند.

آذربایجان و ارمنستان در 30 سال گذشته بر سر قره باغ کوهستانی که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می شود اما 120 هزار ساکن آن بیشتر ارمنی هستند، دو بار درگیر جنگ شده اند.

جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان در یک کنفرانس خبری گفت باکو بیش از یک سال است که خواستار دسترسی به سایت‌های معدنی در قره‌باغ است که می‌گوید به‌طور غیرقانونی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که به چه شرطی می توان اعتراضات را متوقف کرد، گفت: «خواسته طرف آذربایجانی و فعالان محیط زیست این است که دستگاه های دولتی آذربایجان امکان بازدید، نظارت و مشاهده وضعیت این معادن را داشته باشند.»

رهبران قومی ارمنی در قره‌باغ، آذربایجان را به سازماندهی تظاهرات جعلی به منظور محاصره این قلمرو متهم کرده اند. باکو این موضوع را رد می کند و می گوید که فعالان واقعی هستند و اعتراض آنها موجه است.

تلاش‌های روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار بین ارمنستان و آذربایجان از زمان آخرین جنگ آنها در سال 2020 پیشرفتی اندک داشته است.
آذربایجان در ماه سپتامبر حملات فرامرزی گسترده ای را در داخل ارمنستان انجام داد که ایروان آن را «تجاوزی بدون تحریک قبلی» توصیف کرد. اما آذربایجان می گوید سربازانش پس از تلاش واحدهای خرابکار ارمنی برای مین گذاری در مواضع این کشور، واکنش نشان دادند. بیش از 200 نیروی ارمنی و حدود 80 آذربایجانی در این درگیری‌ها کشته شدند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها