ارمنستان: کمبود مواد غذایی در بحبوحه محاصره آذربایجان، قره باغ را تهدید می‌کند

ارمنستان: کمبود مواد غذایی در بحبوحه محاصره آذربایجان، قره باغ را تهدید می‌کند
پنج‌شنبه 1 دی 1401 - 14:20

نخست‌وزیر ارمنستان به انتقاد از سیاست باکو در قبال منطقه قره باغ کوهستانی پرداخت.

العالم - آسیا

به نقل از رویترز، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، روز پنجشنبه از آذربایجان به تندی انتقاد کرد و گفت قره باغ کوهستانی به دلیل محاصره‌ای که اکنون دومین هفته را می‌گذراند، با کمبود مواد غذایی مواجه شده است.

این منطقه به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می شود، اما ساکنان آن عمدتاً ارمنی هستند و پس از جنگ در اوایل دهه 1990 از آذربایجان اعلام جدایی کرد. در سال 2020، آذربایجان پس از یک جنگ کوتاه که با میانجیگری روسیه به آتش‌بس ختم شد، اراضی داخل و اطراف قره باغ کوهستانی را بازپس گرفت.

پاشینیان در این خصوص به اعضای کابینه خود گفت وضعیت انسانی در منطقه به دلیل «محاصره غیرقانونی کریدور لاچین توسط آذربایجان بسیار متشنج» است.

پاشینیان افزود شرایطی را برای رفع محاصره به آذربایجان پیشنهاد کرده است.

تنها جاده در سراسر خاک آذربایجان که ارمنستان را به قره باغ کوهستانی متصل می کند از این کریدور می گذرد. گروهی از غیرنظامیان آذربایجانی که خود را فعالان محیط زیستی می نامند، در 13 دسامبر آن را محاصره کردند.

پاشینیان افزود: «صدها خانواده در دو طرف این مسیرِ محاصره‌شده، از هم جدا افتاده اند. در قره باغ کوهستانی، کمبود تعدادی از کالاهای ضروری از جمله غذا احساس می شود.»

آذربایجان می گوید این فعالان در اعتراضی واقعی علیه استخراج غیرقانونی معادن به وسیله ارمنستان در قره باغ کوهستانی شرکت دارند و این نیروهای حافظ صلح روس هستند که مسیر را مسدود کردند.

پاشینیان همچنین گفته است نیروهای حافظ صلح روس به وظایفی که در سال 2020 به آنها محول شده است عمل نمی کنند.

اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این خصوص گفت نیروهای حافظ صلح روس برای تضمین صلح و نظم در مناطقی که در آن مستقر هستند، تلاش می کنند. وی افزود: «اقدامات آنها مطابق با روح و مندرجات اسنادی است که به امضای ما رسیده است.»

نقض آتش بس 2020 امری عادی است و بیش از 200 سرباز از هر دو طرف در درگیری های ماه سپتامبر جان خود را از دست دادند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها