افتتاح اولین شعبه بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا

پنج‌شنبه 8 دی 1401 - 10:04

اولین شعبه بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا پس از دیدار وزرای بهداشت و درمان دو کشور ایران و عراق در بغداد، امروز چهارشنبه افتتاح شد.

العالم - عراق

شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه «سبطین» کربلا با حضور «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت ایران، «صالح مهدی الحسناوی» همتای عراقی‌اش، «محمد کاظم آل صادق» سفیر، «غلامرضا اباذری» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از مقام ها و چهره های دانشگاهی عراقی، ساعاتی پیش، رسما افتتاح شد.

وزارت بهداشت ایران و عراق پیش از این از تشکیل کمیته دوجانبه برای بررسی در زمینه همکاری پزشکی میان تهران و بغداد در دیدار وزیران بهداشت ایران و عراق خبر دادند.

در این دیدار، دو طرف راه های توسعه همکاری مشترک در زمینه تهیه دارو و تجهیزات پزشکی را بررسی کردند.

همچنین سفر تیم‌های پزشکی، برگزاری کنفرانس‌ مشترک پزشکی، درمان بیماران و آموزش کادر پزشکی و بهداشتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیران بهداشت ایران و عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در بغداد ماموریت این کمیته دوجانبه را بررسی زمینه همکاری بهداشتی دوجانبه، درمان بیماران، به کارگیری تیم های پزشکی برای انجام عملیات‌ پیچیده پزشکی، همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی دو کشور در زمینه آموزش و تدریس بهداشت و پزشکی عنوان کردند.

این کمیته همچنین وظیفه هماهنگی میان کمیته‌های پارلمانی بهداشت دو کشور برای صدور قوانینی در حمایت از وضعیت سلامت، انجام همکاری‌های آموزشی دوجانبه دانشکده‌های پزشکی و افتتاح شعب دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در کربلا را برعهده خواهد داشت.

پیشتر، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در نشست کابینه دولت این کشور با تاسیس شعبه بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران در استان کربلا موافقت کرد.

این اقدام دولت عراق پس از تلاش‌های مستمر رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و پیگیری اخیر سفارت ایران در بغداد با نخست وزیر عراق در دستور کار دولت قرار گرفت و تصویب شد.

دانشگاه سبطین که مدیریت آموزشی آن برای ۵۰ سال به دانشگاه علوم پزشکی تهران محول شده است، در فاز اول دارای ٣ دانشکده پزشکی، توانبخشی و پرستاری و مامایی خواهد بود که در مقاطع مختلف تحصیلی و تکمیلی به پذیرش و آموزش دانشجویان، پزشکان و متخصصان می‌پردازد.

تفاهم‌نامه ایجاد شعبه دانشگاه در کربلای معلی، تیرماه ۱۳۹۸ میان دانشگاه علوم پزشکی تهران و آستان مقدس امام حسین (ع) به امضا رسید و طی آن دانشگاه علوم پزشکی تهران برای ایجاد پنج دانشکده پزشکی، بهداشت، پرستاری، داروسازی و توانبخشی در شعبه کربلا اعلام آمادگی کرد.

پربیننده ترین خبرها