چاووش اوغلو: با وزیر خارجه سوریه دیدار می‌کنم

چاووش اوغلو: با وزیر خارجه سوریه دیدار می‌کنم
پنج‌شنبه 8 دی 1401 - 18:32

وزیر خارجه ترکیه گفت که قصد دیدار با همتای سوری خود را دارد و اختلافات دمشق و آنکارا می‌تواند در آینده حل و فصل شود.

العالم - ترکیه

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (پنج‌شنبه) در نشستی در آنکارا گفت که در مرحله آتی با وزیر خارجه سوریه دیدار خواهد کرد، روز گذشته وزرای دفاع ترکیه و سوریه در مسکو دیدار کرده بودند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، او گفت که دولت سوریه به بازگشت آوارگان به کشورش تمایل دارد و ضروری است که ترکیه با دمشق در جهت تحقق صلح و ثبات همیشگی و تضمین بازگشت امن آوارگان در ارتباط باشد.

چاووش اوغلو در خصوص حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک سوریه نیز گفت که ارتش ترکیه قرار نیست تا ابد در سوریه بماند و به محض استقرار ثبات سیاسی کنترل مناطق را به سوری‌ها واگذار خواهد کرد. به گفته وی ترکیه به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام می‌گذارد و چون دولت سوریه قادر به تأمین امنیت نیست، ارتش ترکیه در مناطق شمالی این کشور مستقر شده است.

وی نشست روز گذشته وزرای دفاع ترکیه و سوریه در مسکو را «مفید» خواند و گفت که هماهنگی با حکومت سوریه برای رسیدن به راه حل سیاسی جهت صلح و ثبات دائمی در این کشور ضرورت دارد و اختلافات میان ترکیه و سوریه بدون همکاری یکدیگر قابل حل و فصل نیست.

وزیر خارجه ترکیه در اشاره به مخالفت معارضان سوری با ارتباط میان آنکارا و دمشق نیز گفت: «ما ضامن مخالفان هستیم و اقدامی در جهت عکس منافع معارضان انجام نخواهیم داد. ما به گفت‌و‌گوهایمان در جهت ایجاد یک فضای مناسب برای ترسیم نقشه راه که همه طرف‌ها به تفاهم برسند، ادامه می‌دهیم».

شب گذشته، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای تاکید کرد که وزرای دفاع روسیه، ترکیه و سوریه و رؤسای سرویس‌های اطلاعاتی سوریه و ترکیه در مسکو در فضایی سازنده دیدار کردند.

خلوصی اکار، وزیر دفاع ترکیه و هاکان فیدان، رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه با سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه و علی محمود عباس، وزیر دفاع سوریه و رؤسای سرویس‌های اطلاعاتی روسیه و سوریه در مسکو دیدار کردند.

در این بیانیه آمده است که بحران سوریه و مشکل پناهندگان و تلاش‌های مشترک در مبارزه با همه تشکیلات تروریستی در سوریه در این نشست ها بررسی شد.

پربیننده ترین خبرها