چین: آمریکا عامل ناامنی است

چین: آمریکا عامل ناامنی است
جمعه 9 دی 1401 - 17:01

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه آمریکا عامل ناامنی از جمله در «دریای جنوبی چین» است، از واشنگتن خواست دست از اقدامات خطرناک و تحریک‌آمیز بردارد.

العالم - آسیا

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه چین، وانگ ونبین روز جمعه در واکنش به بیانیه ارتش آمریکا درباره نزدیک شدن یک جنگنده چینی به جنگنده آمریکایی بر فراز آبهای منطقه ای چین اعلام کرد: اقدامات تحریک آمیز و خطرناک آمریکا ریشه اصلی مشکلات امنیتی در حوزه دریانوردی است.

وی از آمریکا خواست تا به جای اتهام زنی به چین، از این اقدامات خطرناک و تحریک آمیز دست بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: پکن به اتخاذ اقدامات لازم برای تامین امنیت و حاکمیت خود و در عین حال حفظ صلح در دریای جنوبی چین با قدرت ادامه خواهد داد.

روز گذشته، ارتش آمریکا ادعا کرد: در حریم هوایی بین المللی بر فراز دریای چین جنوبی، یک هواپیمای نظامی چینی به فاصله ۲۰ فوتی (۶ متری) یک هواپیمای نیروی هوایی آمریکا رسیده و آن را مجبور به تغییر مسیر برای جلوگیری از برخورد کرده است.

ایالات متحده آمریکا ادعا می کند که اخیرا رفتار خطرناک جنگنده های نظامی چین افزایش یافته است.

ارتش آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه ای گفت: این حادثه در تاریخ ۲۱ دسامبر رخ داده و یک جنگنده جی ۱۱ نیروی دریایی چین و یک هواپیمای آر سی ۱۳۵ نیروی هوایی آمریکا در آن حضور داشته اند.

در این بیانیه آمده است: نیروی مشترک هند و اقیانوسیه آمریکا به منطقه آزاد و باز هند و اقیانوسیه متعهد است و طبق قوانین بین‌المللی، به پرواز، قایقرانی و عملیات در دریا و حریم هوایی بین‌المللی با در نظر گرفتن ایمنی همه کشتی‌ها و هواپیماها ادامه خواهد داد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در دیدار با همتای چینی خود در ماه نوامبر، بر نیاز به بهبود ارتباطات میان دو کشور تاکید و همچنین به آنچه او رفتار خطرناک هواپیماهای نظامی چین خواند، اشاره کرده بود.

شی جین پینگ و جو بایدن روسای جمهوری چین و آمریکا روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان امسال) در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در جزیره بالی اندونزی با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار در شرایطی انجام شد که روابط بین دو کشور به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده بود و با اختلاف‌نظر بر سر بسیاری از مسائل، از تایوان گرفته تا تجارت، به بن بست رسیده بودند.

دیدار دو مقام ارشد چین و آمریکا، نخستین گفت‌وگوی حضوری آن‌ها از زمان ریاست جمهوری بایدن است. دیدار آن‌ها در جزیره بالی اندونزی و پیش از اجلاس گروه ۲۰ صورت گرفت.

در روزهای گذشته نیز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در گفتگوی تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود، درباره موضوعات مختلف به ویژه مسأله تایوان گفت‌وگو کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که در اوایل سال ۲۰۲۳ به منظور گفتگو با مقامات ارشد چین در مورد طیف گسترده ای از مسائل دوجانبه و جهانی به این کشور سفر خواهد کرد.

بلینکن تصریح کرده است که در ژانویه یا فوریه ۲۰۲۳ به چین سفر خواهد کرد اما هنوز درباره تاریخ دقیق این سفر تصمیم گیری نشده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها