کابینه نتانیاهو چه اقداماتی در داخل و خارج از فلسطین اشغالی انجام خواهد داد؟

کابینه نتانیاهو چه اقداماتی در داخل و خارج از فلسطین اشغالی انجام خواهد داد؟
جمعه 9 دی 1401 - 17:39

پژوهشگران مسائل اسرائیل معتقدند که نتانیاهو برای چشم پوشی از بحران های داخلی سعی در ایجاد بحران در داخل فلسطین و همچنین منطقه دارد، اما فلسطینی ها و محور مقاومت مواظب برنامه های نتانیاهو خواهند بود.

العالم نظرکده

برخی تحلیلگران سیاسی بر این باورند که نتانیاهو از آنرو قدرت را در دست گرفته که توانسته قوانینی را در حزب لیکود و کنست برای تامین منافع خود وضع کند.

آنها افزودند: نتانیاهو با شخصیت فرصت طلب و خودشیفته خود که منافع شخصی خویش را بر همه چیز ترجیح می دهد، سعی می کند سلطه خود را بر حزب لیکود و عملکرد کابینه تحمیل کند.

این تحلیلگران سیاسی معتقدند یکی از دلایل ائتلاف نتانیاهو با قدرتمندترین احزاب تندروی مذهبی صهیونیستی، عشق به قدرت و نجات خود از محکومیت به فساد و خیانت در امانت است.

این تحلیلگران سیاسی افزودند رژیم اشغالگر اسرائیل در مجموع با جهت‌گیری دولت افراطی نتانیاهو، سازگار است، زیرا می‌دانند که پس از سقوط ایدئولوژی صهیونیستی می‌توان با طرح موضوع دین ، پروژه شوم صهیونیستی را نجات داد.

کارشناسان مسائل اسرائیل به نوبه خود، براین باورند که بنیامین نتانیاهو در اولین امتحان ، یعنی جذب افراط گرایان برای تشکیل دولت خود، و نردبان کردن انان برای فرار از هر گونه محاکمه آتی در پرونده های فسادی که در راهروهای دادگاه در انتظار او بود، سربلند بیرون آمده است .

این کارشناسان می گویند شهرک نشینان افراطی می خواهند به مسجد الاقصی یورش برده و شهرک ها را در کرانه باختری اشغالی گسترش داده و به سرزمین های فلسطینی ها اشغال شده در سال 1948 دست درازی کنند و اینکه نتانیاهو توانست این افراط گرایان را به سمت خود جذب کند تا آنها از وی برای تشكيل حكومت خود حمایت کرده و وی نیز خواسته هاي شوم آنها را جامه عمل بپوشاند.

آنها با اشاره به اینکه نتانیاهو در اولین گام های خود در کنست تلاش می کند قانون موسوم به " غلبه یا دور زدن " را تصویب کند که خواستار دور زدن دادگاه عالی در داخل رژیم اشغالگر است و اگر نتانیاهو موفق به تصویب این قانون شود ، اولین گام فروپاشی نظام دموکراتیک درون رژیم خواهد بود.

پژوهشگران مسائل اسرائیل تأکید دارند درگیری‌ها و دودستگی‌های بسیار شدیدی در درون تشکیلات رژیم اشغالگر اسرائیل وجود دارد و به دلیل دولت افراطی و تندرو نتانیاهو که تلاش می‌کند آزادی‌های درون این نهاد را سرکوب کند، حالت خشم وجود دارد.

این کارشناسان تاکید دارند یکی از چالش های داخلی دولت نتانیاهو، بحران های متوالی رژیم اشغالگر از جمله فقر گسترده در جامعه، جنایت های سازمان یافته و نیز نژادپرستی افسارگسیخته در طبقات جامعه صهیونیستی است و دولت نتانیاهو قادر به حل هیچ یک از این بحران ها نخواهد بود، برعکس، اختلافات این رژیم در حال افزایش است .

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها