سیاست های اباحیگری بن سلمان، سعودی را کجا می برد؟

سیاست های اباحیگری بن سلمان، سعودی را کجا می برد؟
شنبه 10 دی 1401 - 19:09

خبر: این روزهادر فضای مجازی تصویر زنی عریان در خیابانهای جده دست بدست می شودکه بی تفاوت نسبت به هشدارهای پلیس در خیابان راه می رود.

تحلیل:
-در توضیح این فیلم برخی این خانم عریان را یکی از شاهزادگان سعودی می دانند که درحالت مستی از یکی از تفریح گاه های اخیرا احداث شده توسط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خارج شده است و بی مهابا درخیابانهای جده راه می رود. از دیدگاه این دسته از حاضرین درفضای مجازی اینکه پلیس سعودی نسبت به رفتار او واکنش جدی نشان نمی دهد دلیلی است براین که زن عریان از خاندان سلطنتی است و پلیس جرات نزدیک شدن به او و دستگیریش را ندارد.
-برخی دیگر در فضای مجازی با انتشار این تصویر براین باورند که این زن از ناحیه یکی از امرای سعودی مورد تعرض قرارگرفته و سپس درخیابان رها شده است. از دیدگاه این جماعت عدم نزدیکی پلیس به این زن عریان نیز از ترس امیر متجاوز است.
-صرف نظر از اینکه کدام یک از این دو قضاوت درست باشد آنچه مسلم است اینکه اولا حاصل باصطلاح اصلاحات بن سلمان نمی تواند غیر از این باشد و دوم اینکه خاندان سلطنتی برخلاف مردم عادی همواره از حاشیه ای امن در نظام قبیلگی سعودی برخوردارند.
-از سال 2017 و با ولیعهدی بن سلمان در عربستان، ولیعهد جوان کوشیده است تا با کپی برداری از آزادی های متداول در غرب به جذب قلوب جوانان بپردازد و در این راه با تاسیس اماکن عیش وعشرت هر روز مفصل تر از روز قبل در این مسیر با سرعتی سرسام آور درحال حرکت است.
-طی دو ماه اخیر برگزاری جشنهای غربی نظیر هالوین، مدل بیست و... در جامعه سنتی و دینمدار سعودی واکنش هایی جدی برانگیخت مخالفین سیاست های به اصطلاح اصلاحگرایانه بن سلمان بر این باورند که سرزمین وحی به هیچ وجه نمی تواند پذیرای فسق و فجور بن سلمانی باشد.
-از دیدگاه منتقدین سیاستهای به اصطلاح فرهنگی بن سلمان درحالی که جمعیت زیادی ازمخالفین این اصلاحات دربند رژیم سعودی هستند ودرشرایطی که مخالفان عقیدتی ولیعهد جوان با کوچکترین مخالفتی یا به سمت زندان و یا به سمت جوخه های اعدام دسته جمعی فرستاده می شوند،اصرار ولیعهد بر تعمیق فسق و فجور در سعودی نه با هدف اصلاح بلکه با هدف منحرف کردن افکار عمومی داخل سعودی و جهان از اقدامات ضد حقوق بشری بن سلمان صورت می پذیرد.
-بن سلمان درحالی اصرار بر توسعه آزادی های به اصطلاح اجتماعی دارد که به لحاظ سیاسی خفقان مطلق را در سعودی حاکم کرده است و آزادی های سیاسی را در نطفه خفه کرده است. مبتنی بر اخبار بناست طی ایام کریسمس حوالی 60 مخالف بن سلمان اعدام شوند. چند ماه پیش هم بن سلمان در اقدامی حیرت انگیز طی یک روز و یک ساعت 81 نفر از مخالفان خود را به صورت دسته جمعی اعدام کرد.
-در حالی که حکام سعودی همچنان بر نگاهداشت عقب مانده ترین شکل و مدل حکومتی یعنی پادشاهی در کشورشان اصرار دارند و نسبت به هرچیزی که بوی آزادی، تحزب، دموکراسی، انتخابات و... را بدهد شدیدا آلرژی دارند و در شرایطی که تجربه نشان می دهد حقنه کردن سیاست های اباحی گری در جوامع پایبند به اسلام در بلند مدت به هیچ وجه موفق نبوده است، معلوم نیست با چه منطقی بن سلمان بر اجرای سیاست هایی اینچنین مخالف شرع در سعودی اصرار می ورزد. یادمان باشد میان تحمیل سیاست کشف حجاب رضاشاه بر ایران تا سقوط نظام پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تنها 40 سال فاصله وجود داشت.

پربیننده ترین خبرها