دلایل جذب رونالدو در باشگاه النصر سعودی؟

دلایل جذب رونالدو در باشگاه النصر سعودی؟
يکشنبه 11 دی 1401 - 20:08

خبر: کریستیانو رونالدو با قراردادی 200 میلیون یورویی به باشگاه النصر سعودی پیوست.

تحلیل:

- اگر چه جذب بازیکنان فوتبال از سوی کشورهای مختلف امری طبیعی است اما جذب رونالدو در النصر عربستان از نگاه مردم عربستان و البته افکار عمومی بیرون از این کشور تحلیل‌ها و گمانه‌های خاص خود را به‌همراه داشته است؛ در یک گمانه برخی از مردم سعودی بر این باورند که پس از برگزاری جام جهانی در قطر و قرار گرفتن این کشور در کانون توجهات جهانی حسادت بن سلمان نسبت به این کشور تشدید شده و با جذب رونالدو می‌کوشد تا اندکی از توجهات جهانی را بخود معطوف کند.
- عربستان در حالی که پس از سه ونیم سال تلاش برای منزوی کردن قطر و در عین حال سرنگون کردن حکومت این کشور به دستبوسی امیر قطر رفت و از 11 شرط ادعاییش برای تجدید روابط با این کشور کوتاه آمد همچنان نگاه مثبتی به قطر ندارد و در هر شرایطی می‌کوشد تا ماجرای شکست در حصار سه‌ونیم ساله تحمیلی برقطر را جبران کند؛ نکته جالب توجه در مسابقات جام‌جهانی در قطر اینکه امیر این کشور بسیار هوشمندانه کوشید تا سنتهای اسلامی و عربی را درطول بازی‌ها بر دنیا نیز تحمیل کند. ارائه تصاویری از نمازهای جماعت مسلمانان، جلوگیری از ابراز وجود همجنس‌بازان در قطر، مساعدت در افزایش ضریب حمایت مردمی از آرمان فلسطین و بالاخره پوشاندن عبای عربی به تن لیونل مسی از جمله این اقدامات بود.
-برخی دیگر از مردم سعودی بر این باور هستند که بن سلمان با دعوت از رونالدو برای پیوستن به باشگاه النصر می‌کوشد تا وجهه خون ریز بین المللی خود را تلطیف و بازسازی کند. ترور خاشقجی با دستور مستقیم بن سلمان، اعدام‌های دسته جمعی که اخیر ترین مورد آن به چندماه پیش و اعدام همزمان 81 نفر بدون طی فرایندهای قانونی صورت پذیرفت و ... از بن سلمان به عنوان حکمرانی خشن و مخالف حقوق‌بشر و آزادی‌هایی عمومی یاد می‌کند که بعید است با چنین اقداماتی فراموش یا ترمیم شود.
- یک نکته در طول بازی‌های جام جهانی ازسوی مردم عربستان مکرر نقل میشد وان اینکه چطور ممکن است بن سلمان به قطر سفر کرده وبه مشاهده بازیها مبادرت کند ولی مخالفانی که با سیاستهای او درخصوص رابطه با قطر معترض و منتقد بوده‌اند همچنان به اتهام نقد سیاست‌های او در زندان بسر ببرند.
- بن‌سلمان؛ بن‌سلمان است و طبعا جماعت بی شمار زندانیان عقیدتی، آمار اعلامی اعدام شدگان و منتظرین اعدام و ... شاهدی بر این خوی مخالف با حقوق بشری او دارد. آیا میتوان بن سلمانی را تصور کرد که در کنار ترویج اباحیگری و فسق و فجور در سرزمین وحی و آنهم با عنوان اعطای آزادی‌های اجتماعی از خونریزی و تضییع آزادی‌های عمومی در عربستان دست بردارد؟ پاسخ این سوال را در چند روز آینده می‌توان دریافت؛ حسب اخبار بناست حوالی 50 نفر در ایام کریسمس در عربستان اعدام شوند.

پربیننده ترین خبرها