زلال قران 1890

تزکیه مال و دارائی ( در مقدمات حج ) چه نقشی در تامین سعادت دنیا و آخرت انسان دارد؟

تزکیه مال و دارائی ( در مقدمات حج ) چه نقشی در تامین سعادت دنیا و آخرت انسان دارد؟
سه شنبه 13 دی 1401 - 17:26

العالم - زلال قرآن

ایام حج هم فرصت مغتنمی است تا حج گزار با باور قلبی حقیقت آیه 79 سوره مبارکه واقعه، بکوشد با عمل به مفاد بخش دوم آیه 18 سوره مبارکه فاطر:
«...إِنَّمَا تُنْذِرُالَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَمَنْ تَزَكَّىٰ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّىٰ لِنَفْسِهِ وَإِلَى اللَّـهِ الْمَصِيرُ»

ترجمه: (... و تو تنها آنان را که در خلوت و پنهانی از خدای خود می ‌ترسند و نماز به پا می ‌دارند می توانی خدا ترس و پرهیزگار گردانی. و هر کس خود را (از کفر و گناه و اخلاق زشت) پاک و منزه ساخت سود و سعادتش برخود اوست و بازگشت همه به سوی خداست).

به فرایض و تکالیفی که به عنوان امر واجب (در صورت واجد الشرایط بودن) بر عهده اوست و مطابق احکام فقهی مربوطه بایستی به آن عمل کند، از طریق تادیه دُیون واجبه به وظائف خود عمل کرده و با تزکیه و تطهیر اموال و دارائی های خویش خود را بَری اَلذِّمِه نماید.

همچنین با انجام اعمال مستحبی مثل دادن صدقه و انفاق مال در حد وسع خویش، اعمال واجب را تکمیل کند، و بواسطه عمل به این وظائف، با برداشتن بزرگترین موانع قرب الهی (یعنی حق الله و حق الناس) خود را برای اقبال به سوی خداوند سبحان آماده سازد، که تزکیه نفس حاصل از انجام درست آنها تامین کننده سعادت دنیا و آخرت انسان است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها