نماینده ایران در سازمان ملل: جنایت ترور سردار سلیمانی نباید بی کیفر بماند

نماینده ایران در سازمان ملل: جنایت ترور سردار سلیمانی نباید بی کیفر بماند
سه شنبه 13 دی 1401 - 19:48

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در ژنو در نامه‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی نباید بی کیفر بماند، اعلام کرد: ایران مصمم است که عدالت را در این زمینه اعمال کند و نظام قضایی ایران اقدامات لازم در بررسی و تعقیب این جنایت بزرگ را پیگیری می‌کند.

العالم - ایران

علی بحرینی سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو در نامه‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار پیگیری ترور سردار سلیمانی شد.

بحرینی در این نامه ترور بزدلانه سردار سلیمانی که در سفر رسمی به کشور ثالث به سر می‌برد را نه تنها نقض حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد، بلکه نقض فاحش حقوق بشر خواند که توسط دولت آمریکا با همدستی تعدادی دیگر از کشورها در ۳ ژانویه ۲۰۲۰ صورت گرفت.

سفیر و نماینده دایم ایران نزد سازمان ملل متحد در ژنو در سومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی در نامه‌ای به «فولکر تورک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو خواستار پیگیری ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و همراهانش به دست آمریکا و همدستان آن کشور از جمله آلمان شد که با در اختیار قرار دادن پایگاه نظامی برای حمله پهپادی به خودروی حامل سردار سلیمانی و همراهانش، در این اقدام جنایتکارانه، نقش داشته‌اند.

بحرینی در این نامه ضمن ارجاع به گزارش خانم «اَگنس کالامارد» گزارشگر پیشین سازمان ملل متحد در خصوص ترورهای فراقضایی و خودسرانه، که در گزارش خود به نشست چهل و چهارم شورای حقوق بشر اقدام آمریکا به شهادت رساندن سردار سلیمانی را خودسرانه، خلاف قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد دانسته بود، از کمیسر عالی حقوق بشر درخواست کرد تا از هر ابزاری که در اختیار دارد برای جلوگیری از بی کیفر ماندن این جنایت استفاده کند.

در این نامه، سفیر ایران ضمن اشاره به گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی در ایران و کشورهای منطقه غرب آسیا، تاکید کرد که ترور ژنرال سلیمانی، به عنوان یک مدافع واقعی حقوق بشر و مخالف اشغالگری و تروریسم داعش، اقدامی وحشیانه، خودسرانه، ناعادلانه و غیر قانونی بود. این اقدام یک جنایت و عمل متخلفانه بین‌المللی بود که صلح و امنیت بین‌المللی را نیز تهدید کرد و وظیفه سازوکارهای بین‌المللی بویژه مکانیسم‌های حقوق بشری است که بدان رسیدگی کنند.

در این نامه همچنین تصریح شده است که قصور دولت آمریکا و مسئولیت شخصی این جنایت از سوی آن‌هایی که در این ترور دخیل بودند به وضوح روشن است.

سفیر کشورمان در این نامه تاکید کرده است که مردم ایران و بسیاری از کشورهای منطقه غرب آسیا سردار سلیمانی را یک سرباز نمادین می‌دانند که آزادی منطقه از شر داعش را مرهون ایثارگری‌های او می‌دانند و هرگز از پیگیری اجرای عدالت در خصوص مرتکبان به این جنایت، دست نمی‌کشند.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران مصمم است که عدالت را در این زمینه اعمال کند و نظام قضایی ایران اقدامات لازم در بررسی و تعقیب این جنایت بزرگ را پیگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود که سازوکارهای حقوق بشری و نهادهای بین‌المللی ذیربط نیز به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند.

بحرینی در این نامه سکوت و بی تفاوتی نهادهای بین‌المللی در قبال این عمل متخلفانه بین‌المللی را موجب عادی شدن و جسارت بیشتر متخلفان در تکرار چنین جنایاتی در سطح بین‌المللی خواند که باید جلوی آن گرفته شود.

لازم به ذکر است که اگنس کالامارد گزارشگر سازمان ملل در خصوص قتل‌های خودسرانه و فراقانونی با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا نتوانسته اسناد و شواهدی محکم درباره ضرورت حمله به کاروان حامل سردار سلیمانی ارائه کند در سخنانی که در نشست ۴۴ شورای حقوق بشر در تیرماه ۱۳۹۹ ارایه داد اظهار داشت که ترور فرمانده سپاه قدس اقدامی خودسرانه، غیرقانونی و نقض حقوق بشر بوده است وی این ارزیابی را طی گزارشی مکتوب به شورای حقوق بشر نیز ارایه داده است.

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه همراهانشان بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری وقت آمریکا و با شلیک موشک‌های پهپادهای ارتش این کشور به شهادت رسیدند.

پربیننده ترین خبرها