افول هژمونی آمریکا در جهان

افول هژمونی آمریکا در جهان
چهارشنبه 14 دی 1401 - 15:07

کارشناسان و ناظران سیاسی معتقدند که نقش و نفوذ آمریکا در سطح بین‌المللی در حال عقب‌گرد است و طرح‌های واشنگتن در مقابل جنبش‌های مقاومت در کشورها شکست خورده‌اند. دلیل این عقب‌گرد چیست؟

العالم- نظرکده

کارشناسان سیاسی معتقدند هژمونی آمریکا در حال افول است و این کشور برای دستیابی به جایگاه قبلی خود و تثبیت موقعیتش دست و پا می‌زند.

کارشناسان سیاسی تصریح می‌کنند که درگیری با روسیه موضوع جدیدی است و درگیری با چین نه نظامی به بلکه اقتصادی و تکنولوژیکی است و جنبش‌های مقاومت در منطقه نیز نقش چشمگیری در افول جایگاه و اعتبار آمریکا دارند.

این کارشناسان تأکید می‌کنند که هنگام سخن گفتن درباره افول هژمونی آمریکا بایستی به نقش جنبش‌های مقاومت و مشخصا شخص شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد که نقش برجسته‌ای در رویارویی با طرح‌های توسعه‌طلبانه آمریکا از عراق گرفته تا دیگر کشورها، داشت.

ناظران مسائل اسرائیل خاطرنشان می کنند که سخنان سیدحسن نصرالله از درک دلایل شکست رژیم اشغالگر در تمام جنگ‌های بعد از سال ۲۰۰۰، گره‌گشایی می‌کند.

این کارشناسان با اشاره به سخنان دبیرکل حزب‌الله درباره پایداری مقاومت که منجر به شکست طرح‌های خصمانه آمریکا شده، تأکید کردند هدف طرح‌های آمریکا تجزیه و فروپاشی محور مقاومت بوده اما چنین تلاش‌هایی نتیجه معکوس داده است.

به باور کارشناسان مسائل اسرائیل، رمز پیروزی جنبش‌های مقاومت در این است که بیشتر آنها با نظام‌های رسمی کشورهای تابع‌شان ادغام شده‌ و همچنین به جغرافیای خاصی محدود نشده و از مرزهای کشورشان فراتر رفته‌اند.

پربیننده ترین خبرها