زلال قرآن (1903)؛

چرا نماز تکلیف قطعی انسان است؟

چرا نماز تکلیف قطعی انسان است؟
پنج‌شنبه 15 دی 1401 - 09:45

العالم - زلال قرآن

به تصریح آیه 56 سوره مبارکه «ذاریات» صلوة (نماز) تکلیف واجب الهی است، چنانچه این آیه می فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» ترجمه:(و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند). عبادت، عبودیت، بندگی و اطاعت محض الهی یکی از اهداف بلند خلقت انسان است.

همچنین به گواه بخش دوم آیه 40 سوره مبارکه «یوسف» خداوند عزّوجل برانجام فرمان داده آن است، آنجا که می فرماید: «... إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّـهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَـٰكِنَّ أَكْثَرَالنَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ» ترجمه: (... تنها حکمفرمای عالم وجود خداست، امر فرموده که جز آن ذات پاک یکتا کسی را نپرستید، این توحید آیین محکم است لکن اکثر مردم بر این حقیقت آگاه نیستند).

صلوة (نماز) به شهادت آیه 5 سوره مبارکه «بیّنه» تکلیف واجب الهی است: « وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّـهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ» ترجمه: (درصورتی که (درکتب آسمانی) امر نشده بودند مگر بر اینکه خدا را به اخلاص کامل در دین (خود) پرستش کنند و از غیر دین حق روی بگردانند و نماز به پا دارند و زکات (به فقیران) بدهند. این است دین درست.).

همین عبادت خالصانه و عبودیت خاشعانه است که موجب استواری دین می گردد، و به صراحت حدیث شریف : «اَلصَلوة عَمودُ الّدِین» نماز همان ستون محکمی است که خیمه دین برپایه آن استوار است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها