زلال قرآن (1895)؛

درک حاصل از معرفت در مواقف مختلف حج چه شباهتی به امر معاینه (باز شدن چشم دل انسان به روی حقایق در جریان مرگ) دارد؟

درک حاصل از معرفت در مواقف مختلف حج چه شباهتی به امر معاینه (باز شدن چشم دل انسان به روی حقایق در جریان مرگ) دارد؟
چهارشنبه 14 دی 1401 - 13:07

العالم - زلال قرآن

در پدیده مرگ که به فرموده رسول الله (ص): « همانند بیدارشدن آدمی ازخواب (غفلت) است» و با وقوع «معاینه» (بازشدن چشم دل انسان به روی حقایق درجریان مرگ) کم کم همه پرده ها وحجاب ها کنار رفته وچشم حقیقت بین انسان به روی حقایق عالم وجود باز می شود؛ او آن حقایق (حقایق دنیا و آخرت، حقیقت وجود خویش و حق و باطل و...) را آنگونه که هستند می بیند و مقام عظمت و کبریائی خداوند علیّ عظیم، مالکیت، حاکمیت و سلطنت مطلق او بر تمامی عالم هستی را به درستی درک می کند. این پدیده به فضل الهی درجریان انجام اعمال حج نیز قابل وقوع است، و حج گزار با حضور در سرزمین عرفات و مشعرالحرام (که خداوند رحمان از باب رحمت رحیمیه خود، آنها را جایگاه تفکر و تدبر در آفاق و اَنفُس و تأمل و تعمق درحقیقت آیات نورانی قرآن کریم، اسماء حسنی و صفات علیای الهی، ومحل توبه، انابه، تضرع، زاری، تزکیه نفس و تطهیر قلب انسان قرارداده است)، به عنایت خاص الخاص الهی این فرصت را پیدا می کند که با انجام درست و به موقع اعمال واجب و مستحب، حجاب های(ظلمانی و نورانی) بین خود و خدا را کنار بزند و با شهود قلبی و باور یقینی، مقام عظمت و کبریائی خداوند علیّ کبیر،(که هم در زمان طواف کعبه معظم (کعبه دل ها) و هم درصحنه محشر باید به پیشگاه با عظمتش مشرف شود) را هرچه بهتر و بیشتر درک کرده و پیش چشم دل خویش مجسم سازد، لذا باید با تمام توان تلاش نماید که با حداکثر استفاده ازاین فرصت طلائی، خویشتن را برای حضور سرافرازانه در محضر حضرت حق سبحانه و تعالی مهیا و آماده سازد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها