بورل آتش بس روسیه را «ریاکارانه» خواند

بورل آتش بس روسیه را «ریاکارانه» خواند
جمعه 16 دی 1401 - 21:08

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آتش‌بس یکجانبه روسیه برای توقف جنگ در اوکراین به مناسبت فرا رسیدن کریسمس را «مزورانه و فاقد اعتبار» اعلام کرد.

العالم - اروپا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در مغرب به سر می برد در گفت و گو با خبرنگاران ابراز عقیده کرد: کرملین کاملا فاقد وجاهت است و بیانیه آتش بس یکجانبه آن نیز بی اعتبار است.

وی، اعلام آتش بس یکجانبه از سوی روسیه به مناسبت ایام کریسمس را «ریاکارانه» عنوان کرد.

نیروهای مسلح روسیه از اعلام آتش بس یکجانبه در تمام خطوط جنگ از ظهر روز ۶ ژانویه تا نصف شب روز ۷ ژانویه خبر داده است.

پس از درخواست رئیس جمهور روسیه برای آتش بس ۳۶ ساعته، اوکراین این آتش بس را رد و آن را منوط به زمانی کرد که روسیه از اراضی اشغالی خارج شود.

اوکراین پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای آتش بس ۳۶ ساعته به مناسبت کریسمس پیروان مذهب ارتدوکس را رد کرد و گفت تا زمانی که روسیه نیروهای خود را از سرزمین‌های اشغالی خارج نکند، آتش بس برقرار نخواهد شد.

کرملین گفت که پوتین پس از درخواست آتش بس کریسمس از سوی کریل رئیس کلیسای ارتدوکس روسیه، دستور آتش بس ۳۶ ساعته از ظهر روز جمعه (۱۰:۰۰ به وقت گرینویچ) را صادر کرده است.

پوتین روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به درخواست جناب کریل، به وزیر دفاع فدراسیون روسیه دستور می‌دهم که یک رژیم آتش بس در سراسر خط تماس طرفین در اوکراین از ساعت ۱۲:۰۰ روز ۶ ژانویه ۲۰۲۳ تا ساعت ۲۴:۰۰، هفت ژانویه برقرار کند.

پوتین گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از شهروندان ارتدوکس در مناطق درگیری زندگی می‌کنند، ما از طرف اوکراینی می‌خواهیم آتش بس اعلام کند و به آنها اجازه دهد در مراسم شب کریسمس و همچنین روز کریسمس شرکت کنند.

در مقابل، یک مقام ارشد اوکراینی به سرعت این پیشنهاد را رد کرد و گفت که آتش بس تنها در صورتی می‌تواند اتفاق بیفتد که روسیه از سرزمین‌های اشغالی در اوکراین خارج شود.

میخایلو پودولیاک مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در توییتر نوشت: «روسیه باید سرزمین‌های اشغالی را ترک کند و تنها در این صورت است که «آتش‌بس موقت» برقرار خواهد شد. ریا و دورویی را برای خود نگهدارید.»

او ادعا کرد که بر خلاف روسیه، اوکراین به خاک یک کشور خارجی حمله نمی‌کند یا غیرنظامیان را نمی‌کشد، فقط «اعضای ارتش اشغالگر» را در خاک خود نابود می‌کند.

کریل رئیس کلیسای ارتدوکس روسیه بامداد روز پنجشنبه، از هر دو طرف جنگ در اوکراین خواست آتش‌بس کریسمس را رعایت کنند تا «ارتدوکس‌ها بتوانند در مراسم شب کریسمس و در روز میلاد مسیح (ع) شرکت کنند.»

کلیسای ارتدکس روسیه بزرگترین کلیسای ارتدوکس شرق اروپا محسوب می‌شود. این کلیسا حدود ۱۰۰ میلیون پیرو در داخل روسیه و تعداد بیشتری هم در خارج کشور دارد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها