پروپاگاندای یخ روابط بایدن و بن سلمان؛ از اره کردن خاشقچی تا ماجرای دروغین اوپک پلاس

پروپاگاندای یخ روابط بایدن و بن سلمان؛ از اره کردن خاشقچی تا ماجرای دروغین اوپک پلاس
شنبه 17 دی 1401 - 22:19

دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پس از جنایت قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی، تلاش کرد به منظور حفظ نقاب دروغین دفاع از حقوق بشر که حزب دموکرات همیشه بر چهره دارد، این گونه وانمود کند که رابطه‌اش با عربستان سعودی دیگر مانند گذشته نیست. 

العالم _ درگوشی

به یاد داریم که بایدن هنگام اعلام نامزدی ریاست جمهوری می گفت "عربستان سعودی را منزوی خواهد کرد." همچنین شنیدیم که ولیعهد عربستان در اقدامی مغایر منافع آمریکا با افزایش تولید نفت اوپک پلاس (اوپک+) مخالفت می کرد گویی در آغوش خرس روسی و اژدهای چینی افتاده است.

همچنین شنیدیم که آمریکا حمایت اطلاعاتی خود از ریاض را که در طول تجاوز هشت ساله به یمن ادامه داشته، قطع خواهد کرد. و دیگر این که روابط آمریکا و عربستان سعودی در دوره اخیر به پایین ترین سطح در تاریخ روابط دو کشور رسیده است.

با این حال بین آنچه درباره روابط آمریکا و عربستان می شنویم با آنچه از این روابط می بینیم، فاصله زیادی وجود دارد. تمام آنچه مقامات آمریکایی و سعودی در انظار عمومی درباره این روابط گفته اند، با آنچه پشت صحنه می گذرد، کاملاً متناقض است.

ما پیش از این بارها در پایگاه خبری شبکه العالم بر این موضوع تاکید کرده ایم، اما این بار این واقعیت را از زبان خود مطبوعات آمریکا می گوییم تا ثابت کنیم که سخن ما درست بود آنگاه که تاکید می کردیم که همه این اظهارات چیزی جز یک کمپین آمریکایی به رهبری بایدن برای تطهیر و تبرئه بن سلمان از جنایت قتل خاشقجی نیست آن هم با نشان دادن بن سلمان به عنوان اولین مقام سعودی که علیه آمریکا تمرد می کند تا به این ترتیب برای وی در افکار عمومی عربستان بازار گرمی کنند که او تنها شخصیت قوی میان شاهزادگان سعودی است که شایسته تاج پادشاهی است و در نتیجه جنایاتی که در داخل و خارج عربستان انجام داده است، آسیبی به چهره وی نرساند.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات دولت بایدن نوشت:«هم زمان با بی نتیجه ماندن تلاش ها برای احیای توافق هسته‌ای، مسئولان آمریکا و سعودی به سوی پروژه‌های مشترک جدید نظامی و اطلاعاتی و تلاش‌های محرمانه برای مهار کردن ایران در سال ۲۰۲۳ پیش می روند».

این روزنامه همچنین به نقل از این مسئولان افزود: نوامبر گذشته، دو کشور اطلاعاتی مبنی بر تدارک حمله قریب الوقوع ایران به عربستان سعودی مبادله کردند و پاسخی هماهنگ دادند.

وال استریت ژورنال در پاسخ به تمام آنچه درمورد کاهش حمایت نظامی آمریکا از عربستان در یمن گفته شده است، نوشت: همکاری نظامی دو کشور ادامه دارد و جنگنده‌های سعودی در سال گذشته بارها بمب‌افکن‌های آمریکایی را در رزمایش های مشترک با کشورهای هم پیمان واشنگتن از جمله رژیم اسرائیل، هنگام عبور از حریم هوایی سعودی همراهی کرده اند.

در همین زمینه، مقامات آمریکایی به این روزنامه گفتند: ایالات متحده به منظور بازدارندگی در برابر ایران، از نزدیک با عربستان سعودی، اسرائیل و کشورهای خاورمیانه برای توسعه سامانه‌های جدید پدافند هوایی یکپارچه و گسترش همکاری ها در دریا مبادرت می‌کند.

اگر به گزارش وال استریت ژورنال اضافه کنیم که دولت بایدن نوامبر گذشته به دادگاهی در آمریکا ابلاغ کرد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به عنوان رئیس فعلی دولت عربستان از شکایت در ارتباط با اتهام قتل خاشقجی مصون است و همچنین دسامبر گذشته مانع این شد که لایحه ای در کنگره تصویب شود که حمایت اطلاعاتی ایالات متحده را از ریاض در جنگ یمن قطع می کرد، دروغ بودن وجود یخ بین آمریکا و عربستان سعودی آنگونه که مطبوعات دو کشور تبلیغ می کردند بیش از پیش مشخص خواهد شد، یخی که اخیراً شروع به ذوب شدن کرده است زیرا چنین یخی اصلا از ابتدا وجود نداشته است.

پربیننده ترین خبرها