دیدار نماینده سازمان ملل با وزیر آموزش عالی دولت طالبان

دیدار نماینده سازمان ملل با وزیر آموزش عالی دولت طالبان
يکشنبه 18 دی 1401 - 02:48

یک نماینده ارشد سازمان ملل متحد عصر شنبه با وزیر آموزش عالی دولت طالبان برای بحث در مورد ممنوعیت تحمیل شده بر تحصیل زنان در دانشگاه‌ها گفت وگو کرد.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارکوس پوتزل به عنوان اولین مقام یک سازمان بین المللی پس از اعمال ممنوعیت تحصیل زنان افغانستانی با وزیر آموزش عالی دولت طالبان مذاکره کرد.

۲۹ آذر ماه مقام‌های دولت طالبان به دانشگاه‌های خصوصی و دولتی دستور دادند تا ورود دانشجویان دختر را تا اطلاع ثانوی فوراً متوقف کنند.

این اقدام به طور گسترده توسط دانشگاه‌های بین‌المللی که شامل کشورهایی با اکثریت مسلمان مانند قطر، ترکیه و عربستان سعودی بود، محکوم شد.

«ندا محمد ندیم» وزیر آموزش عالی دولت طالبان در پاسخ به واکنش‌ها، از این ممنوعیت دفاع کرد و مدعی شد که جلوگیری از اختلاط جنسیتی در دانشگاه‌ها مهم است.

پس از ممنوعیت تحصیل زنان، کارمندان زن نیز از کار در مؤسسات داخلی و خارجی در افغانستان منع شدند که این امر منجر به محکومیت بیشتر جهانی و تعلیق کار رسمی آژانس‌های مختلف کمک‌رسانی در افغانستان شد.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرد که مارکوس پوتزل فرستاده ویژه‌اش از وزیر آموزش عالی دولت طالبان خواسته است فوراً این ممنوعیتها را لغو کند و افزود که کشور افغانستان وارد دوره جدیدی از بحران شده است.

این دفتر اعلام کرد: ممنوعیت طالبان برای تحصیل زنان و کار در آژانس‌های کمک‌رسانی به همه افغانستانی‌ها آسیب می‌رساند. پوتزل همچنین با قاری دین محمد حنیف وزیر اقتصاد دولت طالبان که دستور ممنوعیت کار زنان در سازمان های غیردولتی را صادر کرده بود، به همراه سراج الدین حقانی وزیر کشور، عبدالسلام حنفی معاون نخست وزیر و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین رایزنی و گفت وگو کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها