نتانیاهو به وعده خود به رئیس جمهور مصر پشت پا زد/ عصبانیت قاهره از تل آویو

نتانیاهو به وعده خود به رئیس جمهور مصر پشت پا زد/ عصبانیت قاهره از تل آویو
يکشنبه 18 دی 1401 - 12:15

قاهره از اینکه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی وعده های خود به رییس جمهوری مصر را زیر پاگذاشته، به شدت عصبانی است.

العالم - فلسطین اشغالی

پایگاه خبری العربی الجدید امروز (یکشنبه) به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه از پرونده میانجیگری مصر میان گروه‌های فلسطینی و رژیم اشغالگر اسرائیل نوشت که تصمیمات اخیر کابینه این رژیم که پنجشنبه گذشته برای اعمال تحریم‌ها علیه تشکیلات خودگردان فلسطین صادر شد، باعث پیچیده‌تر شدن روابط قاهره و تل آویو شده و میانجی‌گری مصر را با مشکل مواجه کرده است.

به نوشته این پایگاه خبری، تحریم‌های رژیم صهیونیستی علیه تشکیلات خودگردان فلسطین پس از آن وضع شد که مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته شد تا موضوع اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم اسرائیل را بررسی و نظر مشورتی در این باره ارایه کند.

منابع آگاه با اشاره به اخباری مبنی بر مخالفت حماس با پیشنهاد «یارون بلوم» مسئول سابق پرونده نظامیان اسیر رژیم اسرائیلی در نزد نیروهای مقاومت فلسطین برای پایان دادن به پرونده اسیران در آستانه انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی که نوامبر گذشته برگزار شد، اعلام کردند که پیش از انتخابات مصر بین حماس و رژیم صهیونیستی برای مبادله اسیران بین دوطرف میانجیگری می کند اما اکنون این نشانه روشن وجود دارد که تلاش‌های مصر برای میانجیگری تحت تاثیر تشکیل افراطی‌ترین کابینه در تاریخ رژیم اسرائیل قرار گرفته است.

هم اکنون چهار نظامی رژیم صهیونیستی اسیر گروه های مقاومت فلسطینی در نوار غزه هستند و تلاش ها برای مبادله آن ها با اسیران فلسطینی به خاطر خودداری این رژیم از پذیرش شرط های مقاومت بی نتیجه مانده است.

با روی کار آمدن دوباره «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر کابینه رژیم اشغالگر اسرائیل، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر این انتصاب جدید را در تماسی تلفنی با نتانیاهو تبریک گفت اما اقدام «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم در یورش به مسجد الاقصی و تصویب تحریم ها علیه تشکیلات خودگردان فلسطینی باعث شرمندگی السیسی شد و وی را در وضعیت دشواری قرار داد.

پس از آن که نتانیاهو در این تماس تلفنی به دولت مصر وعده داد تا آرامش را حفظ و از تلاش‌های بن گویر برای هجوم به مسجد الاقصی جلوگیری کند، مصری‌ها رضایت دادند که جزئیات تماس السیسی و نتانیاهو رضایت دادند اما این وعده‌ صبح سه‌شنبه گذشته پس از یورش بن گویر به صحن‌ مسجد الاقصی تحت تدابیر شدید نیروهای امنیتی رژیم اسرائیل بر باد رفت.

پیشتر السیسی در گفت وگو با نتانیاهو بر لزوم پرهیز کابینه جدید رژیم اسراییل از انجام هرگونه اقدامی که ممکن است منجر به تنش در اوضاع و پیچیدگی‌های بیشتر در منطقه شود، تاکید کرده بود.

رییس جمهوری مصر همچنین گفته بود که قاهره به تلاش های خود برای «حفظ آرامش» بین رژیم اسرائیل و فلسطینی ها ادامه خواهد داد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها