عفو بین‌الملل: رسوایی ویکی‌پدیا نشانه دیگری از حاکمیت دیکتاتوری عربستان است

عفو بین‌الملل: رسوایی ویکی‌پدیا نشانه دیگری از حاکمیت دیکتاتوری عربستان است
يکشنبه 18 دی 1401 - 13:10

عفو بین‌الملل تاکید کرد، افشای اینکه مقامات سعودی ویراستاران داوطلب سایت ویکی‌پدیا را برای کنترل اطلاعات وارده درباره این کشور به کار می‌گیرد، یادآوری دیگری از میزان تلاش عربستان برای ساکت کردن نظرات انتقادی است.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش سایت سعودی لیکس، عفو بین‌الملل در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد، در حالی که جهان پیشرفت عربستان را جشن می‌گیرد، مقامات سعودی در واقع تلاش‌های بی‌سابقه‌ای را برای کنترل بر انتشار اطلاعات درباره این کشور و بهبود چهره آن انجام می‌دهند.

عفو بین‌الملل در ادامه نوشت، این بار اولی نیست که مقامات سعودی به تریبون‌های رسانه‌ای جهان نفوذ می‌کنند؛ در ماه گذشته میلادی یک کارمند سابق توییتر به جاسوسی برای عربستان با سوءاستفاده از جایگاهش برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی از مخالفان سعودی محکوم شد.

برخی محافل حقوقی فاش کردند، مقامات سعودی به سایت ویکی‌پدیا نفوذ کرده و دو تن از مدیران آن را در تلاش برای کنترل محتوای این دایرة المعارف اینترنتی زندانی کردند.

این افشاگری مربوط به یک رسوایی جدید عربستان است که کمتر از یک ماه پس از صدور حکم حبس برای کارمند سابق توییتر به اتهام جاسوسی برای عربستان رسانه‌ای شد.

سازمان دموکراسی اکنون جهان عرب (داون) که دفتر آن در واشنگتن قرار دارد و سازمان "سمکس" در بیروت طی بیانیه مشترکی اعلام کردند، تحقیقی که موسسه "ویکی‌مدیا"، مدیر این دایرة المعارف اینترنتی انجام داد، نشان می‌دهد که دولت عربستان به کارمندان ارشد ویکی‌پدیا در منطقه نفوذ کرده و برخی شهروندان سعودی را مجبور کرده به عنوان عاملی برای آنها کار کند.

"داون" که توسط جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سابق عربستانی تاسیس شد و سازمان "سمکس"، مدافع حقوق دیجیتال در کشورهای عربی اعلام کردند که این اطلاعات را از دو گزارشگر تخلفات و منابعی موثق در خاورمیانه و شمال آفریقا دریافت کرده‌اند.

بیانیه مشترک "داون" و "سمکس" پس از آن منتشر شد که ویکی‌مدیا ماه گذشته اطلاعیه‌ای درباره ممنوعیت جهانی ۱۶ کاربر را اعلام کرد که در عملیات ویرایش تعارض منافع در پروژه‌های ویکی‌پدیا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شرکت داشتند. در این اطلاعیه ذکر شده که تصمیم برای ممنوعیت با توجه به خطرات این موضع‌گیری و برای حفظ جان کاربران و حفاظت از پروژه‌ها گرفته شد.

ویکی‌مدیا در بیانیه‌ای اعلام کرد، نتایج تحقیقی که در ژانویه گذشته انجام داد، نشان می‌دهد تعدادی از مدیرانی که ارتباطات جدی با طرف‌های خارجی داشتند، عملیات ویرایش را در این تریبون به شکلی هماهنگ جهت تقویت اهداف این طرف‌ها انجام می‌دادند. "داون" و "سمکس" به نقل از منابع خود تاکید کردند، ویکی‌مدیا از فعالیت کاربران سعودی تحت نفوذ دولت عربستان خبر داد.

این دو سازمان اعلام کردند که دو تن از مدیران ارشد که از مدیران داوطلب دارای دسترسی به ابزارهای ویژه ویکی‌پدیا از جمله امکان ویرایش کامل صفحات حفاظت شده بودند، از زمان بازداشت‌شان در سپتامبر ۲۰۲۰ تاکنون هنوز در زندان هستند.

این دو سازمان گزارش دادند، به نظر می‌رسد بازداشت‌ها بخشی از طرح سرکوب مدیران ویکی‌پدیا در عربستان بوده و دو فرد زندانی شهروندان عربستانی به نام‌های اسامه خالد و زیاد السفیانی هستند.

عبدالله العوده، مدیر منطقه خلیج‌فارس سازمان "داون" اظهار کرد، بازداشت اسامه خالد و زیاد السفیانی از یک سو و نفوذ به ویکی‌پدیا از سوی دیگر بُعد ترسناکی از شیوه دولت عربستان در کنترل روایت‌ها و ویکی‌پدیا را نشان می‌دهد.

العوده گفت: مقامات عربستانی خالد را به ۳۲ سال، السفیانی را به هشت سال حبس محکوم کردند.

ماه گذشته میلادی دادگاهی در سان فرانسیسکو احمد ابوعمو، کارمند سابق توییتر را به سه سال و نیم حبس به اتهام ارتکاب جرائمی چون اقدام غیرقانونی به نفع دولتی خارجی محکوم کرد. ابوعمو و علی الزباره، همکار او در توییتر که تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار دارد، متهم شدند که از اواخر ۲۰۱۴ تا اوایل سال بعد، در راستای منافع مسؤولان سعودی و جمع‌آوری اطلاعات شخصی از حساب‌های کاربری منتقد دولت ریاض تلاش کردند.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها