جاسوسی و نفوذ ریاض در ویکی پدیا/ عربستان دو ویرایشگر ارشد منطقه‌ای ویکی‌پدیا را به حبس‌های طولانی محکوم کرد

جاسوسی و نفوذ ریاض در ویکی پدیا/ عربستان دو ویرایشگر ارشد منطقه‌ای ویکی‌پدیا را به حبس‌های طولانی محکوم کرد
شنبه 17 دی 1401 - 08:04

دو ویرایشگر ارشد منطقه‌ای ویکی‌پدیا در حالی در عربستان به تحمل 32 و 8 سال حبس محکوم شدند که ویکی‌مدیا (مجموعه بالادستی ویکی پدیا) نفوذ عوامل دولت عربستان بر پلتفرم محتوای باز ویکی‌پدیا را تایید کرده است

العالم ـ عربستان سعودی

بنابر گزارش گاردین، دو ویرایشگر ارشد منطقه‌ای ویکی‌پدیا که سپتامبر ۲۰۲۰ در عربستان بازداشت شده بودند، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.
دولت عربستان اسامه خالد را به ۳۲ سال و زیاد السفیانی را به هشت سال زندان محکوم کرده است.
این محکومیت در پی حکم ۳.۵ سال زندان توسط دادگاهی در آمریکا برای یک کارمند پیشین توییتر به اتهام قرار دادن اطلاعات حساس کاربران در اختیار دولت عربستان طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ انجام شده است.
سازمان «اکنون دموکراسی برای جهان عرب» (داون) و اسمِکس با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند تحقیقات ویکی‌مدیا نشان می‌دهد دولت عربستان با نفوذ در رده‌های مدیران منطقه‌ای ویکی‌پدیا، در تلاش برای کنترل محتوای آن بوده است.
ویکی‌پدیا از زیر مجموعه‌های ویکی‌مدیا است.
ویکی‌مدیا از ژانویه سال گذشته تحقیقات درباره این موضوع را آغاز کرده و نفوذ عوامل دولت عربستان بر پلتفرم محتوای باز ویکی‌پدیا را تایید کرده است و ماه گذشته دسترسی به محتوای خود را برای ۱۶ کاربر ممنوع کرد.
داون و اسمکس می‌گویند این ۱۶ نفر از عوامل دولت عربستان بودند: «نفوذ دولت عربستان سعودی در ویکی‌پدیا از طریق عوامل دولتی تحت ‌عنوان ویراستاران مستقل، همچنین زندانی کردن ویراستارانی که تن به همکاری با دولت ریاض نداده‌اند، نه تنها استفاده مداوم از جاسوسان در سازمان‌های بین‌المللی را نشان می‌دهد، بلکه هشداری نسبت به تهدیدهای تأثیرگذار بر تولید محتوای مستقل است».
داون، که در واشینگتن دی سی مستقر است و توسط جمال خاشقچی، روزنامه نگار مقتول سعودی تأسیس شده است، و اسمکس، که حقوق دیجیتال را در جهان عرب ترویج می دهد، برای انتشار این اطلاعات از «افشاگران و منابع مورد اعتماد» خود بهره بردند.

پربیننده ترین خبرها