دادگاه عالی برزیل فرماندار برازیلیا را به دلیل شورش طرفداران رییس جمهور سابق برکنار کرد

دادگاه عالی برزیل فرماندار برازیلیا را به دلیل شورش طرفداران رییس جمهور سابق برکنار کرد
دوشنبه 19 دی 1401 - 09:15

برزیل به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر و تیک‌تاک دستور داده است تا حساب‌های کاربرانی را که تبلیغات ضد دموکراتیک منتشر می‌کنند، مسدود کنند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش رویترز، الکساندر دی مورائس، قاضی دادگاه عالی برزیل، اواخر روز یکشنبه تصمیم گرفت ایبانیس روچا، فرماندار برازیلیا را به اتهام اشکالات امنیتی که شرایط را برای حمله به ساختمان های دولتی توسط حامیان ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور پیشین راست افراطی این کشور فراهم کرد، به مدت 90 روز برکنار کند.
مورائس همچنین حکم داد که اردوگاه‌های خارج از پایگاه‌های نظامی که توسط حامیان بولسونارو ایجاد شده‌اند باید ظرف 24 ساعت برچیده شوند و راه‌ها و ساختمان‌ها باید باز شوند.
مورائس همچنین به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر و تیک‌تاک دستور داد تا حساب‌های کاربرانی را که تبلیغات ضد دموکراتیک منتشر می‌کنند مسدود کنند.
این در حالی است که به گزارش سی‌ان‌ان و به گفته مقامات برزیل، در پی بروز ناآرامی ها دست‌کم 400 نفر دستگیر شده اند.
شرکت مادر فیس‌بوک، متا، نیز ناآرامی‌های روز یکشنبه در برزیل را یک «رویداد نقض‌کننده» اعلام کرد و افزود «محتوای حمایت یا تمجید» از معترضانی را که به ساختمان‌های دولتی حمله کرده‌اند، حذف می‌کند.
اندی استون، سخنگوی متا به سی‌ان‌ان گفت: «پیش از انتخابات، برزیل را به‌عنوان یک مکان موقت پرخطر تعیین کردیم و محتوایی را حذف کردیم که از مردم می خواست سلاح به دست بگیرند یا با زور به کنگره، کاخ ریاست‌جمهوری و دیگر ساختمان‌های فدرال حمله کنند».
او افزود: «ما همچنین این رویداد را به‌عنوان رویدادی نقض‌کننده تعیین می‌کنیم، به این معنی که محتوایی را که از این اقدامات پشتیبانی یا تمجید می‌کند حذف می‌کنیم. ما فعالانه وضعیت را زیر نظر داریم و به حذف محتوایی که خط‌مشی‌های ما را نقض می‌کند، ادامه می‌دهیم.»
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز روز یکشنبه به دیگر رهبران جهان پیوست و حمله حامیان بولسونارو به دادگاه عالی، کنگره و کاخ ریاست جمهوری برزیل را محکوم کرد.
هزاران تن از هواداران بولسونارو که شکست وی در انتخابات را نپذیرفته‌اند یکشنبه به وقت محلی به ساختمان‌های کنگره ملی (پارلمان)، دیوان عالی و کاخ ریاست جمهوری در برازیلیا پایتخت برزیل حمله کردند.

آنها خواستار کودتای ارتش برای برکناری داسیلوا هستند. وی یک هفته پیش دوره جدید ریاست جمهوری خود را آغاز کرد.

بولسونارو به ترامپ برزیل مشهور است و رسانه‌ها حمله هوادارانش به نهادهای دولتی را با حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ هواداران دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا به ساختمان کنگره مقایسه کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها