نشست سه جانبه رؤسای مجالس ترکیه، ایران و آذربایجان در حاشیه مجمع مجالس آسیایی

نشست سه جانبه رؤسای مجالس ترکیه، ایران و آذربایجان در حاشیه مجمع مجالس آسیایی
چهارشنبه 21 دی 1401 - 15:19

سیزدهمین مجمع عمومی «مجالس آسیایی» به میزبانی ترکیه در نشست پایانی خود، «عراق» را به عنوان معاون رئیس مجمع و رئیس کمیته امور سیاسی معرفی کرد.

العالم - ترکیه

سیزدهمین مجمع عمومی «مجالس آسیایی» به میزبانی ترکیه برگزار شد و نمایندگان 27 کشور با توجه به جهش های مهم کشورهای آسیایی در دهه های اخیر در زمینه های علمی، فن آوری و تجارت، راه های همکاری این کشورها در سطوح سیاسی و اقتصادی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دکتر محمد عفیفی محقق و کارشناس روابط بین الملل، در مصاحبه با شبکه العالم گفت: «کشورهای آسیایی و مسلمان دارای ثروت فراوانی هستند و می توانند به کشورهای همسایه خود صادرات داشته باشند، اما مجموعه بحران های موجود و طمع کشورهای خارج از منطقه، تاکنون مانع استفاده بهینه از این ثروت ها شده است، امروز برگزاری این نشست ها تلاشی برای استفاده بهینه از ثروت آسیا و غلبه بر همه موانع سیاسی و اقتصادی است.

در حاشیه برگزاری مجمع عمومی «مجالس آسیایی»، ترکیه شاهد سلسله نشست های مهمی بود که می توان از نشست سه جانبه رؤسای مجالس ترکیه، ایران و آذربایجان به عنوان مهم ترین آنها نام برد. بنا به گفته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران این دیدار صفحه جدیدی از روابط را یا جمهوری آذربایجان باز کرد.

نماینده پارلمان ترکیه، دکتر مصطفی ینی بازار درباره این نشست اظهار داشت: « این نشست سه جانبه، ایران و آذربایجان را قادر ساخت بر بحران بین خود غلبه کنند و این قضیه کاملا به نفع منطقه خواهد بود. ما انتظار داریم که نشست سه جانبه درها را نه تنها برای ایران و آذربایجان بلکه برای هرسه کشور باز کند و ما چشم انداز بسیار خوبی پیش روی خود می بینیم.»

در سیزدهمین مجمع عمومی «مجالس آسیایی»، نمایندگان مجلس این کشورها به دنبال راه حلی برای از بین بردن بحران های اقتصادی، مشکلات روابط سیاسی میان کشورها و چالش های پیش روی کشورهای آسیایی از جمله جنگ، خشکسالی، مهاجرت، تبعیض نژادی و تروریسم بودند.

با پایان کار این مجمع و برگزاری نشست‌های دوجانبه و سه جانبه در حاشیه آن، امید می رود که اقدامات جدّی برای اجرای راهکارهای توافق شده جهت برطرف کردن بحران‌های مذکور انجام شود.

پربیننده ترین خبرها