دمشق؛ مقصد دوم سفر امیرعبداللهیان

دمشق؛ مقصد دوم سفر امیرعبداللهیان
شنبه 24 دی 1401 - 00:09

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفر به بیروت و دیدار و رایزنی با مقامات لبنان به دمشق می‌رود و در این سفر با بشار اسد، فیصل المقداد و مشاور امنیت ملی سوریه ملاقات و گفت‌وگو خواهد کرد.

العالم - ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بنا به دعوت همتای لبنانی دیشب وارد بیروت شد، جمعه ۲۳ دی ماه با مقامات لبنانی از جمله نخست‌وزیر، وزیر خارجه و رئیس مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد. وی قرار است در مقصد دوم این سفر به دمشق برود.

وی در سفر به بیروت با دبیرکل حزب الله لبنان و زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه در پایان این سفر در جمع خبرنگاران درباره دیدارش با دبیرکل حزب الله لبنان بیان کرد: دیداری مهم و نکاتی ضروری مورد توجه ما در این نشست بود. آقای سید حسن نصرالله آخرین وضعیت منطقه را از نگاه ارزیابی‌های حزب الله لبنان بیان کرد و ما در خصوص موضوعات مهمی همچون پرونده یمن، وضعیت در اوکراین و افغانستان و مذاکرات هسته‌ای و آنچه مداخلات برخی از کشورها در اغتشاشات اخیر در ایران را شامل می‌شد گفت‌وگو کردیم.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: با توجه به روی کار آمدن دولت جعلی نتانیاهو در فلسطین اشغالی آخرین وضعیت را مورد ارزیابی قرار دادیم و اطمینان حاصل کردیم مقاومت در لبنان در بهترین وضعیت خود قرار دارد و همچنین در دیدار با زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، اطمینان حاصل کردیم که مقاومت در فلسطین، چه در حماس و چه در جهاد اسلامی و سایر گروه‌های جهادی در بهترین وضعیت قرار داد و این بدان معناست که تامین حداکثری امنیت ملی ایران و منطقه مورد توجه جدی ماست و رژیم صهیونیستی در ضعیف‌ترین وضعیت خود با بحران‌هایی چند لایه دست و پنجه نرم می‌کند.

این سومین سفر امیرعبداللهیان به بیروت پس از تصدی این سمت است. او در مهر ماه سال گذشته و همچنین فروردین امسال سفری به بیروت داشت و با مقامات لبنانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره سفرش به دمشق هم بیان کرد: در این سفر با آقای بشار اسد رئیس جمهور سوریه درباره آخرین تحولات منطقه و گفت‌وگوهای دوجانبه به رایزنی خواهیم پرداخت و علاوه بر آن با وزیر خارجه سوریه و مشاور امنیت ملی این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو خواهیم کرد.

این پنجمین سفر امیرعبداللهیان به سوریه است. وی شهریور ماه و همچنین مهر ماه سال۱۴۰۰ به سوریه سفر کرد. سومین سفر امیرعبداللهیان به دمشق فروردین سالجاری و پس از سفرش به بیروت انجام شد. وی برای بار چهارم ۱۱ تیر ماه سالجاری به دمشق سفر کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه، محمدصادق فضلی مدیرکل وزارتی و علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.

وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرده امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه در مسکو با لاوروف دیدار می‌کند و علاوه بر این مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز از دیدار با امیرعبداللهیان در روز سه شنبه خبر داده است.

پربیننده ترین خبرها