گزارش العالم از تظاهرات تونسی ها علیه رییس جمهور این کشور

شنبه 24 دی 1401 - 16:14

مردم تونس امروز (شنبه) در سالگرد انقلاب تونس که منجر به سقوط زین العابدین بن علی رئیس جمهور سابق و دیکتاتور این کشور در سال 2011 شد، تظاهرات گسترده ای را در محکومیت سیاست های قیس سعید رئیس جمهور کنونی این کشور برگزار کردند.

العالم – تونس

خبرنگار شبکه خبری العالم گزارش داد، به رغم تلاش نیروهای امنیتی برای جلوگیری از رسیدن تظاهرکنندگان به خیابان مرکزی حبیب بورقیبه، محل سنتی تظاهرات، آنها از موانع ایجادشده به وسیله پلیس عبور کردند و به راهپیمایی در این منطقه پرداختند.

تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی خواستار استعفای سعید، سرنگونی کودتا و آزادی علی العریض معاون رئیس جنبش النهضه شدند.

همزمان هواداران جبهه نجات ملی که بزرگترین تجمع مخالفان است در خیابان حبیب بورقیبه، به رهبری نجیب الشابی رئیس جبهه و با حضور سیاستمدارانی چون اعضای مجلس منحل شده، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بنابر این گزارش، نیروهای پلیس به صورت گسترده در بیرون ساختمان وزارت کشور در خیابان حبیب بورقیبه همراه با ماشین های آب پاش حضور دارند.

قیس سعید پارلمان منتخب را در سال 2021 تعطیل کرد و به دنبال آن اقداماتی را انجام داد که هدف از آن تغییر ساختار نظام سیاسی تونس است. اما مشارکت اندک در انتخابات دسامبر برای مجلس قانونگذاری جدید، از تمایل اندک مردم برای موافقت با تغییرات او حکایت دارد.
نیروهای سیاسی اصلی، از جمله بیشتر احزاب و اتحادیه های کارگری، با اقدامات سعید مخالف هستند و بسیاری از آنها آن را یک کودتای علیه دموکراسی عنوان می کنند.

پربیننده ترین خبرها