رسانه‌های عبری: گنبد آهنین اپراتورهای خود را می‌کشد

رسانه‌های عبری: گنبد آهنین اپراتورهای خود را می‌کشد
يکشنبه 25 دی 1401 - 10:34

رسانه‌های عبری گزارش دادند سربازانی مستقر در سامانه گنبد آهنین به دلیل قرار گرفتن در معرض تشعشعات رادارها و سیستم‌های الکترونیک، به سرطان مبتلا می‌شوند.

العالم - فلسطین اشغالی

در حالی که ارتش رژیم اشغالگر به دستاوردهای عملیاتی سامانه پدافندی‌اش موسوم به "گنبد آهنین" در برابر حملات راکتی مقاومت افتخار می‌کند، برخی محافل نظامی فاش کردند، سربازانی که در این سامانه مستقر هستند، به دلیل قرار گرفتن در معرض تشعشعات رادارها و سیستم‌های الکترونیک، به سرطان مبتلا می‌شوند و این پدیده رو به افزایش است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری "سما" فلسطین، آویو لافی، خبرنگار سایت عبری زبان "زامان اسرائیل" فاش کرد، موسسه "تخنیون" نتایج پژوهشی را در مجله علمی پژوهش‌های زیست محیطی منتشر کرد که نشان می‌دهد سربازان مستقر در گنبد آهنین، هشت بار بیشتر از جوانان همسن خود در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

لافی اعلام کرد، موران دیچ، پژوهشگر دانشگاه "بار ایلان" در حوزه روابط بین‌الملل که بنیانگذار موسسه‌ای برای کمک به بیماران سرطانی است، متوجه این نکته نگران‌کننده شد که بسیاری از بیماران سرطانی که که به طور مرتب به این موسسه مراجعه می‌کنند، از نیروهای گنبد آهنین و یگان‌های پدافند هوایی همانند فلاخن داود و ختس هستند.

این خبرنگار اسرائیلی در ادامه گفت: دیچ متوجه شد اتفاقی در حال وقوع است، پس به ارتش مراجعه کرد و اطلاعاتی را برای تحقیق درباره این موضوع خواستار شد اما نگرانی‌های او را نادیده گرفتند، با وجود اینکه تعدادی از سربازان درخواست تایید معلولیتشان را از وزارت جنگ داده بودند و درخواستشان بر این اساس که بیماریشان ارتباطی با شغلشان ندارد، رد شده بود و برخی از آنها اقدامات قانونی را در پیش گرفتند که هنوز ادامه دارند، البته شش تن از آنها در اثر بیماری فوت شدند.

لافی تاکید کرد: همزمان با پژوهش آکادمیک، ارتش نیز در چند سال گذشته تحقیق درباره این موضوع را با جدیت آغاز کرده و در بخش پزشکی از تمامی سربازانی که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ در گنبد آهنین مستقر بودند، و نیز هزاران سرباز جبهه داخلی تست گرفت و داده‌های ثبت شده در حوزه سرطان را به دقت بررسی کرد، نتایج به دست آمده در نتیجه یک دهه تحقیق حاکی از این بود که ۱۳ تن از نیروهای مستقر در گنبد آهنین به سرطان مبتلا شدند، یعنی از هر ۳۳۰ سرباز یک نفر به این بیماری دچار شده است در حالی که این آمار در مورد سربازان سایر یگان‌های نظامی یک در ۴۰۰ نفر است.

این خبرنگار اسرائیلی افزود: ارتش اسرائیل مدعی شد که این تعداد سرباز مبتلا به سرطان از نظر آماری و پزشکی اهمیتی ندارد اما برخی منابع نظامی به شدت از این رویکرد در ارزیابی نتایج تحقیقات و همچنین همکاری نکردن ارتش با پژوهشگران در ارائه آمارها انتقاد کردند.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به درخواست برخی نیروهای برای انفصال از خدمت مدعی شد، تشعشع‌هایی که سربازان مستقر در گنبد آهنین در معرض آنها قرار دارند، خطری ندارد و همانند تشعشع‌های تلفن‌های همراه، وای فای و بلوتوث هستند اما با شدت بیشتر، از روز اولی که تلفن‌های همراه رایج شدند، همواره این سوال وجود داشته که آیا این تشعشع‌ها برای سلامتی ضرر ندارند و هنوز هم محققان پاسخ قطعی برای این سوال ندارند.

او با اشاره به اینکه سامانه گنبد آهنین فعالیت خود را در سال ۲۰۱۱ آغاز کرد، گفت، تعداد اندکی از سربازان مستقر در گنبد آهنین در پایان دوره خدمت خود به سرطان مبتلا شدند و مابقی حدود یک یا دو سال پس از پایان خدمتشان بیمار شدند.

لافی در ادامه گفت: به دلیل نگرانی‌ها از تاثیر تشعشات راداری بر سربازها و با توجه به اینکه آنها تجهیزات ویژه‌ای نیز ندارند، به شدت لازم است یک پل خاکی ساخته شده و مکان‌هایی که سربازان در نزدیکی رادارها حضور دارند، جدا شود، و اگرچه مناطق پرتشعشع حصارکشی شده و کنترل شده هستند و سربازان می‌دانند کجا اجازه ورود ندارند و کجا می‌توانند بمانند اما برای جلوگیری از تاثیر بلند مدت تشعشات و تاثیر فوری و شدید آنها بر بافت‌های بدن اقدامات احتیاطی انجام نمی‌شوند.

همزمان با افشای اینکه تشعشعات راداری گنبد آهنین عامل بروز سرطان در میان سربازان اسرائیلی است، گزارش‌هایی از کاهش بازدهی نظامی و عملیاتی این سامانه منتشر شده که سوال استراتژیک و جدی را درباره تئوری بازدارندگی اسرائیل ایجاد کرده و تصمیم‌گیرندگان اسرائیلی را با مشکل جدی مواجه کرده است زیرا از نکات منفی این سامانه این است که به آنها اجازه می‌دهد زیر سایه راکت‌ها زندگی کنند هرچند که در کاهش خسارات جبهه داخلی نقش موثری دارد.

پربیننده ترین خبرها