نوه نلسون ماندلا از الجزائر: برای آزادی فلسطین می‌جنگیم

نوه نلسون ماندلا از الجزائر: برای آزادی فلسطین می‌جنگیم
يکشنبه 25 دی 1401 - 14:20

نوه نلسون ماندلا در مراسم افتتاحیه جام ملتهای آفریقا در الجزائر، بر ضرورت آزادی فلسطین تاکید کرد و فریاد حمایت از آن را در استادیومی به نام پدربزرگش فریاد زد که با تشویق و حمایت حاضران در استادیوم همراه شد.

العالم - آفریقا

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» نوشت که الجزایر با برگزاری مراسم افتتاحیه خیره کننده و قابل توجه جام ملت‌های آفریقا در کانون توجه قرار گرفت. «چان ۲۲» متفاوت از جام ملت‌های آفریقای معمول، با بازیکنان حاضر در تیم‌های باشگاهی برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، یکی از مهمترین صحنه‌های این افتتاحیه حضور «زوولیو لیله ماندلا» نوه «نلسون ماندلا» رهبر آفریقای جنوبی و رئیس جمهور اسبق آن، در استادیومی که به نام پدربزرگش بنا نهاده شده، بود. وی طی سخنانی، شعار آزادی فلسطین از بحر تا نهر را سر داد.

وی گفت: آزادی ما بدون آزادی فلسطین کامل نیست. برای همین، همگی با هم می‌ایستیم تا برای آزادی فلسطین بجنگیم».

نوه نلسون ماندلا در ادامه شعار آزادی فلسطین را فریاد زد و جمعیت حاضر در استادیوم نیز با او همراهی کردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع صحرای غربی اشاره کرد و آن را آخرین مستعمره در آفریقا دانست.

روابط میان الجزائر و مغرب چندین دهه است که به دلیل پرونده‌های مرزهای زمینی و منطقه مورد منازعه صحرای غربی با تنش‌های و اختلافات زیادی همراه است.الجزائر از حامیان جبهه پولیساریو است و خواستار آن است که اسپانیا به عنوان یک نیروی سابق استعمارگر در صحرای غربی از گزینه تعیین سرنوشت به جای تشکیل حکومت خودگردان تحت نظارت مغرب در این منطقه حمایت کند.

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها