چهارمین روز اعتراضات ضد دولتی مردم تونس و درگیری‌ با نیروهای امنیتی

چهارمین روز اعتراضات ضد دولتی مردم تونس و درگیری‌ با نیروهای امنیتی
دوشنبه 26 دی 1401 - 12:18

اعتراضات ضد دولتی در پایتخت تونس، روز گذشته برای چهارمین روز متوالی ادامه یافت و طی آن، شماری از جوانان در منطقه "القصرین" در غرب تونس، با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

العالم- تونس

به گزارش العالم، مردم تونس با وجود هشدارهای دولت در زمینه عدم برگزاری تجمعات، همچنان در خیابان‌ها حضور دارند و به تظاهرات و شعار علیه دولت مبادرت می کنند.

تظاهرات مرم تونس همزمان با سالگرد انقلاب این کشور که منجر به سقوط زین العابدین بن علی رئیس جمهور سابق و دیکتاتور این کشور در سال 2011 شد، آغاز شده است که همچنان ادامه دارد.

یک فعال مدنی در القصرین درباره اعتراضات ضد مردمی تونسی‌ها طی روز گشته (روز یکشنبه/ چهارمین چهارمین روز متوالی اعتراضات) گفت: عملیات تعقیب و گریز میان نیروهای امنیتی و معترضان به‌ویژه در شهرک الزهور در جریان بود و بیشتر کسانی‌که اقدام به بستن راه‌ها و آتش زدن لاستیک و یا پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی کردند، زیر ۱۸ سال سن داشتند؛ این افراد معترض معمولا روزانه در یک ساعت مشخص به خیابان‌ها می‌آیند.

او خاطرنشان کرد نیروهای امنیتی بعد از متفرق کردن تجمع معترضان، ۹ نفر از جمله تعدادی کودکان زیر ۱۸ سال (اکثر کشورها سن قانونی را ۱۸ سال تمام(۱٧سال و ۱۲ماه) تعیین می‌کنند بر این اساس افراد زیر ۱۸ کودک محسوب می شوند.) را بازداشت کردند.

شهر القیروان در حنوب پایتخت نیز شاهد درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی بود که به دنبال اقدام معترضان برای بستن راه‌ها و آتش زدن لاستیک، پلیس تجهیزات امنیتی بسیاری در این منطقه مستقر کرد.

قیس سعید رییس جمهور تونس پارلمان منتخب را در سال 2021 تعطیل کرد و به دنبال آن اقداماتی را انجام داد که هدف از آن تغییر ساختار نظام سیاسی تونس است. اما با تحریم گسترده جریان های مخالف و مشارکت اندک (زیر ۱۲ درصد) در انتخابات دسامبر برای مجلس قانونگذاری جدید، از عدم تمایل مردم برای موافقت با تغییرات او حکایت دارد.
نیروهای سیاسی اصلی، از جمله بیشتر احزاب و اتحادیه های کارگری، با اقدامات سعید مخالف هستند و بسیاری از آنها آن را یک کودتای علیه دموکراسی عنوان می کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها