مخالفان تونسی از سالگرد انقلاب برای عزل رئیس جمهور بهره می برند

شنبه 24 دی 1401 - 18:13

نویسنده و تحلیلگر سیاسی تونسی تاکید کرد هر ساله احزاب و سازمان‌ها سالگرد انقلاب تونس را جشن می‌گیرند با این حال آنچه امسال جدید است، وجود تلاقی مسائل سیاسی و اجتماعی به سبب تغییر مطالبات مردمی و درخواست برای کنار زدن قیس سعید رییس جمهوری است تا از این طریق بحران را برطرف کنند.

العالم _ تونس

علی اللافی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی تونسی در گفت و گو با شبکه العالم خاطرنشان کرد: اپوزیسیون در همه کشورهای جهان در تلاش است تا فرصت ها را غنیمت شمرد و از این رو هر حزب سیاسی هرگاه جایگاه خود را تثبیت می کند، در پی این است تا با افشاگری کاستی های دیگر احزاب، آنها را کنار بزند و به قدرت برسد.

بر همین اساس بامداد امروز (شنبه) تجمعات اعتراضی مخالفان در نقاط مختلف پایتخت تونس به مناسبت دوازدهمین سالگرد انقلاب در شرایط تدابیر شدید امنیتی هم زمان با بسته شدن راه های منتهی به خیابان مرکزی حبیب بورقیبه، محل سنتی تظاهرات، آغاز شد.

حامیان جبهه نجات ملی با تجمع در منطقه "باساج" اقدام دولت را در ممانعت از پیوستن دیگر هواداران در مناطق مختلف به تجمع اعتراضی و همچنین بسته شدن خیابان های منتهی به خیابان بورقیبه در مرکز پایتخت را محکوم کردند. در همین حال طرفداران جبهه نجات، حصار امنیتی را شکستند و تلاش کردند به خیابان بورقیبه برسند.

«اتحادیه کارگری تونس» نیز امروز تجمع اعتراضی برگزار کرد. نورالدین الطبوبی دبیرکل این اتحادیه گفت که همه احزاب حق دارند بدون مواجه شدن با سرکوب یا خشونت نیروهای امنیتی، تظاهرات کنند.

وی با درخواست از همه اتحادیه های کارگری برای آمادگی به منظور نبرد ملی با هدف نجات تونس تاکید کرد زمان برای دفاع از تونس بسیار نزدیک است.

تظاهرات کنندگان در تونس سیاست های قیس سعید رئیس جمهور کنونی این کشور را محکوم کردند، این تظاهرات در حالی برگزارش شد که نیروهای پلیس به صورت گسترده در بیرون ساختمان وزارت کشور در خیابان حبیب بورقیبه همراه با ماشین های آب پاش حضور داشتند.

قیس سعید پارلمان منتخب را در سال 2021 تعطیل کرد و به دنبال آن اقداماتی را انجام داد که هدف از آن تغییر ساختار نظام سیاسی تونس است. اما مشارکت اندک در انتخابات دسامبر برای مجلس قانونگذاری جدید، از تمایل اندک مردم برای موافقت با تغییرات او حکایت دارد.
نیروهای سیاسی اصلی، از جمله بیشتر احزاب و اتحادیه های کارگری، با اقدامات سعید مخالف هستند و بسیاری از آنها آن را یک کودتای علیه دموکراسی عنوان می کنند.

پربیننده ترین خبرها