امارات و قزاقستان 9 سند همکاری امضا کردند

امارات و قزاقستان 9 سند همکاری امضا کردند
چهارشنبه 28 دی 1401 - 11:43

در پایان مذاکرات روسای جمهور قزاقستان و امارات متحده عربی در «ابوظبی» 9 سند همکاری در زمینه‌های مختلف به امضا رسید.

العالم ـ آسیا

«قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در چارچوب سفر رسمی خود به ابوظبی با «محمد بن زاید آل نهیان»، رئیس امارات متحده عربی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در جریان این دیدار که در کاخ الوطن ابوظبی صورت گرفت، تاکایف با بیان این که امسال اولین سفر رسمی خارجی خود را به امارات انجام می‌دهد، این سفر را برای تقویت همکاری بین دو کشور بسیار مهم خواند.

وی در ادامه امارات را شریک پیشرو و قابل اعتماد قزاقستان در جهان اسلام و عرب عنوان کرد و ضمن اشاره به تجلیل سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سال گذشته میلادی گفت: طی این دوره روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف به صورت قابل توجهی تقویت و یک گفت‌وگوی پر محتوا و باز سیاسی ایجاد شده است.

بنابر سخنان تاکایف، علیرغم دستاوردهای قزاقستان و امارات در زمینه‌های مختلف روابط دوجانبه، زمان آن فرا رسیده است که انگیزه جدیدی به همکاری بین دو کشور داده شود.

رئیس امارات به نوبه خود خاطرنشان کرد: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در سال 1992، همکاری بین دو کشور به سطح بالای رسیده است، تعهد خود را به گسترش گفت‌وگوهای سیاسی و روابط اقتصادی با قزاقستان ابراز کرد.

وی ابراز اطمینان کرد که دو کشور از پتانسیل بالای همکاری در زمینه‌های انرژی، فضا، فناوری و تجارت برخوردار هستند.

رئیس جمهور امارات در ادامه با اشاره به امضا اسناد مهم در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر در جریان سفر تاکایف به امارات گفت: به اجرای کامل پروژه‌های هماهنگ شده امید زیادی دارم.

در ادامه طرفین بر چگونگی همکاری دو کشور در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری، انرژی‌های تجدیدپذیر، امنیت غذایی و کشاورزی، معدن و حمل و نقل و بخش‌های لجستیک، ساخت‌وساز و توسعه و همکاری بین مراکز مالی بین‌المللی مذاکراتی را صورت دادند.

سایر زمینه‌های اولویت‌دار برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در بیانیه مشترک روسای جمهور قزاقستان و امارات متحده عربی مشخص شدند.

به گزارش فارس، در پایان این مذاکرات 9 سند همکاری به امضا رسید که بیانیه مشترک دولت‌های قزاقستان و امارات متحده عربی در مورد ایجاد پروژه‌های سرمایه‌گذاری استراتژیک، توافقنامه همکاری بین صندوق توسعه سرمایه‌گذاری قزاقستان و شرکت «ماسدار»، یادداشت تفاهم بین وزارت صنعت و توسعه زیرساختی با گروه بنادر ابوظبی، توافقنامه مشارکت استراتژیک بین «قزمونای‌گاز» و گروه بنادر ابوظبی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بهداشت بین وزارتخانه‌های بهداشت، یادداشت تفاهم بین موسسه دیپلماسی آکادمی مدیریت دولتی وابسته به ریاست جمهوری قزاقستان و آکادمی دیپلماسی «انور گارگاش»، موافقتنامه بین آرشیو ریاست جمهوری قزاقستان و کتابخانه ملی و آرشیو امارات متحده عربی در مورد اجرای روابط بین المللی در زمینه آرشیو از آن جمله هستند.

تاکایف در چارچوب این سفر پیش از این در مراسم افتتاح نشست «هفته توسعه پایدار ابوظبی» شرکت و سخنرانی و با «محمد الشمسی» مدیر کل گروه بنادر ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

پربیننده ترین خبرها