سعودی تسلیم شروط صنعا شد

سعودی تسلیم شروط صنعا شد
چهارشنبه 28 دی 1401 - 19:46

منابع مطلع، از توافق صنعا و ریاض بر سر تمدید آتش‌بس جاری در یمن خبر داده و اعلام کردند که ریاض شروط طرف مقابل را پذیرفته است.

العالم - نظرکده

منابع آگاه خبر دادند که عربستان سعودی و یمن بر سر تمدید آتش‌بس در این کشور به توافق رسیده‌اند؛ البته پس از آنکه ریاض مطالبات صنعاء در مسائل انسانی و در صدر آن پرداخت حقوقها را پذیرفت.

کارشناسان سیاسی در این خصوص می گویند؛ موضوع جدیدی که عربستان سعودی قبلا آن را رد می‌کرد ولی اکنون با آن موافقت کرده، احتمالا در ارتباط با مسائلی غیرمرتبط با منطقه و در عین حال مرتبط با جنگ اوکراین باشد.

کارشناسان با بیان اینکه صنعا از این عامل بهره‌برداری بسیاری کرده، و این امر تاثیر زیادی بر تصمیم ائتلاف متجاوز سعودی داشته است، خاطرنشان کردند که ایده مهم الان این است که طرف آمریکایی منافع خود را در گرو تمدید آتش‌بس دیده و لذا به همپیمان سعودی خود دستور داده که با خواسته‌ها و شروط صنعا موافقت کند. بنابراین فشار آمریکا بر سعودی‌ها که خواهان راه‌حل نهایی بحران هستند، اجازه نداد ریاض به راه‌حل نهایی دست یابد.

کارشناسان نظامی یمن به نوبه خود گفتند که ابهام در مورد نتایج نهایی آتش‌بس همچنان وجود دارد.

کارشناسان نظامی یمن افزودند که صنعا بر این باور است که آخرین اقدامات در حال انجام است و گام‌های مثبتی برداشته شده، اگرچه موانعی در مذاکرات وجود داشته است.

کارشناسان نظامی یمن با اشاره به اینکه طرف سعودی در مذاکرات مانع‌تراشی می‌کند، تأیید کردند که صنعا در جریان مذاکرات، خواسته‌های بشردوستانه را هوشمندانه مطرح کرده و خواسته های خود را تغییر نداده است.

کارشناسان نظامی یمن همچنین فضای مذاکرات بین صنعا و هیئت‌های سازمان ملل را سازنده و مثبت خواندند.

ناظران یمنی خاطرنشان کردند که بحران یمن یک مشکل جهانی است و سازمان ملل قادر است این مشکل را تا حد زیادی حل کند.

ناظران یمنی با اشاره به اینکه اتحادیه عرب مجمعی برای جنگ سرد است و بنابراین هیچ ارزشی ندارد، افزودند اتحادیه عرب نقش شیطانی را در قضیه یمن ایفا می‌کند و از مردم و حقوق بشر در یمن حمایت نکرده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها