هیئت سعودی در صنعا؛ ریاض خواسته‌های انصارالله را قبول کرده است

هیئت سعودی در صنعا؛ ریاض خواسته‌های انصارالله را قبول کرده است
سه شنبه 27 دی 1401 - 12:12

منابع آگاه اعلام کردند که ریاض خواسته‌های انصارالله یمن برای تمدید آتش‌بس به ویژه درباره پرونده‌های انسانی از جمله پرداخت حقوق کارمندان دولت را قبول کرده است و درنتیجه دو طرف درباره تمدید آتش‌بس به توافق رسیده‌اند.

العالم - یمن

به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، منابع آگاه اعلام کردند: اخیرا یک هیئت عربستانی به ریاست محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن به صنعا سفر کرد و با انصارالله یمن درباره تمدید آتش بس گفتگو کرده است؛ تأخیر در سفر هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل به یمن به صنعا به درخواست خود عربستان بوده تا مشکلی در مذاکرات با انصارالله پیش نیاید.

به گفته منابع، ریاض خواسته‌های انصارالله یمن برای تمدید آتش‌بس به ویژه درباره پرونده‌های انسانی از جمله پرداخت حقوق کارمندان دولت را قبول کرده است و در نتیجه دو طرف درباره تمدید آتش‌بس به توافق رسیده‌اند.

قرار است پول‌هایی که برای پرداخت حقوق کارمندان هزینه شود از طریق یک هواپیما به صورت ماهانه به صنعا فرستاده شود. همچنین قرار است مقصدهای پرواز فرودگاه صنعا شامل مصر، قطر، اردن، هند و مالزی باشند. تمام محدودیت‌های واردات به بندر الحدیده نیز برداشته خواهد شد.

به گزارش ایسنا؛ سفر هیئت عربستانی به صنعا بعد از سفر دو یک هیئت عمانی به صنعا صورت گرفت، هیئت عمانی با رئیس ستاد نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارالله دیدار کرد.

انصارالله نقشه‌ای را درباره تمام پایگاه‌های حیاتی که می‌تواند آن را هدف قرار دهد، ارائه کرد. انصارالله اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد فرودگاه ریاض باز باشد درحالی که فرودگاه صنعا بسته بماند.

عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن در این دیدار اعلام کرد که هرگونه تلاش برای شکستن ممنوعیت صادرات نفت از جنوب و شرق کشور با گسترش حملات پاسخ داده خواهد شد.

این منابع اعلام کردند این تهدیدات راه را برای رسیدن به توافق هموار کرد. ریاض تا دیروز تلاش می‌کرد خود را به عنوان یک میانجیگر نشان دهد و انصارالله با این مساله مخالف بود و این درحالی است که ساختار توافقی که قرار است طی ساعات آینده اعلام شود همچنان در حال بررسی است.

در سایه فضای مثبت مذاکرات میان صنعا، عمان و ریاض گروندبرگ دوشنبه برای بررسی توافق تمدید آتش‌بس وارد یمن شد.

به گفته منابع انصارالله توانسته به خواسته‌های خود درباره پرونده انسانی همراه با تضمین اجرای آن به ویژه درباره پرداخت کارمندان دست یابد. این اجازه خواهد داد تا توافق برای مدت شش ماه تمدید شود.

بنا بر اظهارات منابع، توافق اولیه‌ای درباره پرداخت حقوق کارمندان، تکمیل معامله تبادل اسرا، بازگشایی جاده‌های تعز و دیگر استان‌ها و کاهش محدودیت‌ها درباره فرودگاه صنعا و بندر الحدیده و ادامه آتش‌بس در جبهه‌های مختلف با هدف هموار کردن راه برای صلح دائم وجود دارد.

سفر گروندبرگ به صنعا همزمان با برگزاری جلسه ویژه‌ای درباره یمن در شورای امنیت صورت گرفت. گروندبرگ برای اولین بار گزارش خود را از صنعا به صورت مجازی ارائه کرد و شاهد نوعی توازن و هماهنگی بی‌سابقه بود.

ابولکر القربی، وزیر خارجه پیشین یمن در توییتی اعلام کرد که این نشان دهنده پیشرفت مثبت در مذاکرات است.

محمدعلی الحوثی، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن نیز اعلام کرد که مذاکراتی درباره حقوق‌ها و خواسته‌های انصارالله برای توقف جنگ وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها