اظهار نگرانی گروسی از تاثیر منفی مسایل غیرهسته ای بر روند مذاکرات برجامی/ امیدواری دبیرکل آژانس برای سفر به ایران

اظهار نگرانی گروسی از تاثیر منفی مسایل غیرهسته ای بر روند مذاکرات برجامی/ امیدواری دبیرکل آژانس برای سفر به ایران
پنج‌شنبه 29 دی 1401 - 10:13

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با شبکه خبری سی ان ان با اعلام نگرانی از تاثیر منفی مسائل غیرهسته‌ای بر روند مذاکرات برجامی، ابراز امیدواری کرد که با سفر به تهران روابط دوجانبه را "از نو تنظیم" کند.

العالم ـ اروپا

رافائل گروسی در پاسخ به سوالی در مورد موضع‌گیری‌های اخیر مقام های آمریکایی و اتحادیه اروپا که به بهانه وقایع اخیر ایران مذاکره بر سر توافق هسته ای را کنار گذاشته اند، گفت: مسئله در اینجا منع اشاعه تسلیحات هسته ای و تضمین این است که برنامه هسته ای در ایران برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز باقی بماند. البته فراموش نکنیم که ایران سلاح هسته ای ندارد.

گروسی افزود: مسائل دیگر مانند حقوق بشر و موارد دیگر جزو وظایف من نیست. البته ما خیلی نگران این موضوع هستیم. (این مسائل) ممکن است مانع دستیابی به یک راه حل سیاسی در (موضوع هسته ای) شوند. اما در این روند طولانی مذاکرات هسته‌ای ایران، شرایط مشابه، دشوارتر یا آسان ‌تر را دیده‌ایم. بنابراین، من انتظار دارم که شاهد تعامل بهتری از سوی مقام های ایرانی باشم. چند ماه گذشته دشوار بوده است. ما پاسخ‌های مورد انتظارمان را از ایران دریافت نکرده‌ایم. امیدوارم بتوانم به ایران سفر کنم و رابطه مبتنی بر اعتماد را که در این برهه زمانی رو به تزلزل است، از نو تنظیم کنم.

گروسی در پاسخ به ادعای مجری برنامه در مورد نزدیک شدن ایران به توانمندی ساخت سلاح هسته ای گفت: ایران در حال توسعه دادن (برنامه هسته ای خود) است و سانتریفیوژهای نسل نوین بیشتری دریافت و مواد بیشتری انباشت کرده است. غنی سازی پنج درصد، ۲۰ درصد و ۶۰ درصد را که بسیار نزدیک به سطح غنی ‌سازی ۹۰ درصدی تسلیحاتی است، انجام می دهد. به همین دلیل من گفته ‌ام که باید در بالاترین سطح ممکن سیاسی بنشینیم تا صادقانه گفت و گو کرده و توافق کنیم که اوضاع فعلی نمی‌تواند بدین شکل ادامه یابد.

اظهارات گروسی در حالی است که «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیروز گفت: موضوعی که در دستور کار ما بوده، رفع ابهامات و پاسخگویی به آنها است. اتهاماتی که عناصر ضد انقلاب طی سال‌ها آن را عنوان و مطرح می‌کنند، توسط آژانس بررسی و تمام مراحل آن طی شده است و حاصل تمام مذاکرات صورت گرفته ظرف بیست سال، سند برجام شده است. آن‌ها از سند برجام خاج شدند و قصد بازگشت به آن را دارند و باز اتهامات را کنار سند برجام قرار دادند در حالی که این دو موضوع نیست بلکه یک موضوع است.
اسلامی افزود: به صراحت اعلام می‌کنیم طبق اعلام خود آژانس، هیچ فعالیت یا سایت هسته‌ای اعلام نشده‌ای در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. تعاملات ما برقرار است و آقای گروسی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردند که باید برنامه، محتوا و اهداف سفر صورت گیرد و به محض نهایی شدن برنامه حتما انجام خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها