اعلام آخرین دستاوردهای کشور درحوزه انرژی اتمی در گفت وگو با العالم / روند تعاملات ایران با آژانس بعد از ادعاهای جدید/ بومی سازی راکتور هسته ای در دارخوین/ تولید 2 نوع رادیو داروی جدید

  اعلام آخرین دستاوردهای کشور درحوزه انرژی اتمی در گفت وگو با العالم / روند تعاملات ایران با آژانس بعد از ادعاهای جدید/ بومی سازی راکتور هسته ای در دارخوین/ تولید 2 نوع رادیو داروی جدید
چهارشنبه 21 دی 1401 - 14:59

معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، با اشاره به فرایند بالینی دو رادیو داروی رونمایی شده، از استفاده از این داروها در مراکز پزشکی هسته ای بیمارستان ها در آینده نزدیک خبر داد و به دستاوردهای دیگر کشور در حوزه انرژی اتمی از جمله بومی سازی راکتور هسته ای، پرتو دهی محصولات کشاورزی، ترکیبات دوتره و ... سخن گفت.

العالم ـ ایران ـ علمی

سید پیمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در گفت وگو با خبرنگار شبکه خبری العالم، در پاسخ به سوالی در باره تعاملات ایران و آژانس گفت: تعاملات ما با این نهاد بین المللی تاریخچه بسیار طولانی دارد. به ویژه در یکی دو سال اخیر با توجه به اتفاقاتی که افتاد و بازدیدهایی که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران داشت، ما هر خواسته ای را که در کشور داشتند و محل هایی را که برای بازدید خواستند، در اختیار آنها قرار دادیم.

شیرمردیشیرمردی افزود: اما متاسفانه با باز کردن صفحه جدیدی مبنی بر این که سایت های معرفی نشده ای بوده و آن سه سایت را معرفی و ادعا کردند (ورامین و تورقوزآباد در حومه تهران و مریوان ) که در آن آلودگی وجود دارد، در حالی که بارها رییس سازمان انرژی اتمی هم به این مساله اشاره کرده است این که هر داده ای که توسط هر مجموعه ای به آژانس بخواهد به عنوان مبنا برای اظهار نظر در مورد کشور ارایه شود و بر مبنای آن توسط آژانس در خصوص کشور تصمیم گیری بشود، غیر قابل قبول است.

لازم به توضیح است که سازمان انرژی اتمی ایران به منظور تنویر افکار عمومی و رسانه های کشور، ترجمه متن کامل توضیحی کشورمان در ارتباط با گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص سه مکان (سه سایت مورد نظر) را 24 خرداد 1041 منتشر کرد.

معاون سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در مورد این سه سایتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود، بارها توسط سخنگو و هم رییس سازمان انرژی اتمی اعلام موضع شد. در صورتی که مواضع و برخورد آژانس منصفانه باشد، بارها این آمادگی را اعلام کرده ایم که در یک موضعی که حق و خواسته کشور تامین بشود، قطعا این تعاملات با آژانس ادامه خواهد داشت.

وی در باره آخرین دستاوردهای کشور درحوزه انرژی اتمی گفت: در حوزه انرژی اتمی ما برروی رادیو داروها دستاوردهای خوبی را طی سال گذشته داشته ایم . به ویژه در هفته پژوهش دو رادیو دارو را که در زمینه تشخیص و درمان بود، رونمایی کردیم. معتقدیم که نیاز کشور را باید در داخل حل کنیم که در همین زمینه فرایند تحقیقات و مطالعات بالینی این رادیو داروهای جدید در حال انجام است که انشاالله به زودی آنها هم به مرحله استفاده مراکز پزشکی هسته ای بیمارستان ها خواهد رسید.

معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها افزود: در بخش سامانه های پرتو دهی برای افزایش انبار مانی محصولات کشاورزی، ما بومی سازی تجهیزات را به عنوان یکی از الویت ها در سازما انرژی اتمی قرار داده ایم. که هم استفاده از پرتوهای گاما و هم دستگاه هایی به نام شتاب دهنده برای دفع آفات مواد غذایی و همچنین یک سری تجهیزات پزشکی را در دست ساخت داریم که در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.

شیر مردی خاطرنشان کرد، توسعه تولید ترکیبات دوتره برای تامین نیاز داخل به ویژه کیت های غربالگری در دستور کار سازمان قرار دارد که علاوه بر تامین نیاز داخلی، بتوانیم در این حوزه صادرات هم داشته باشیم.

وی تصریح کرد، در بخش های دیگر از جمله در حوزه پژوهش و حوزه راکتورهای هسته ای هم برنامه هایی دست انجام داریم در زمینه راکتورهای هسته ای برنامه ما طراحی نیروگاه تمام ایرانی برای حداقل تولید 10هزار مگاوات برق اتمی برای کشور است که برنامه کلی آن توسط رییس سازمان اعلام شده است. همچنین بومی سازی راکتور هسته ای را هم در برنامه داریم که انشالله در دارخوین این کار انجام خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها