مقام ارشد قضایی رژیم صهیونیستی از نتانیاهو خواست متحد کلیدی خود را از کابینه اخراج کند

مقام ارشد قضایی رژیم صهیونیستی از نتانیاهو خواست متحد کلیدی خود را از کابینه اخراج کند
پنج‌شنبه 29 دی 1401 - 14:36

دادستان کل رژیم صهیونیستی نیز به صف مخالفان وزیر جنجالی کابینه ائتلافی نتانیاهو پیوست.

العالم - فلسطین اشغالی

به نقل از آسوشیتدپرس، دادستان کل رژیم صهیونیستی در نامه‌ای که روز پنجشنبه علنی شد، از بنیامین نتانیاهو - نخست‌وزیر این رژیم - خواست تا از متحد کلیدی خود در کابینه استفاده نکند. این نامه به دنبال حکم دادگاه عالی که وی را از پذیرش سمت وزارت سلب صلاحیت می‌کند، منتشر شده است.

این نامه که اندکی پس از رأی روز چهارشنبه دادگاه ارسال شد، فشار بر نتانیاهو را برای برکناری اریه درعی از کابینه تشدید می کند؛ موضوعی که می تواند به بی ثبات کابینه ائتلافی وی منجر شود. نامه گالی بهاراو میارا، دادستان کل رژیم صهیونیستی همچنین احتمالاً اختلاف بر سر قدرت سیستم قضایی و تلاش کابینه برای اصلاح آن را تشدید خواهد کرد.

دادگاه عالی رژیم صهیونیستی حکم داده است که درعی، متحد قدیمی نتانیاهو که سومین حزب بزرگ کابینه را رهبری می کند، به دلیل محکومیت به تقلب مالیاتی نمی تواند به عنوان وزیر کابینه خدمت کند. دادگاه می گوید نتانیاهو باید او را اخراج کند. درعی در حال حاضر به عنوان وزیر امور داخلی و بهداشت فعالیت می کند.

گالی بهاراو میارا در نامه خود به نتانیاهو نوشت: «شما باید طبق حکم عمل نمایید و او را از سمت خود در کابینه برکنار کنید».

هنوز مشخص نیست آیا نتانیاهو از حکم دادگاه تبعیت خواهد کرد یا خیر. اما روز پنجشنبه و همزمان با برقراری آرامش نسبی، تحلیلگران گفتند انتظار دارند نتانیاهو درعی را برکنار کند و کابینه جدید به نحوی از غیبت او جان سالم به در ببرد.

نتانیاهو می‌خواهد دادگاه عالی را تضعیف کند و لغو قوانینی را که آنها را خلاف قانون اساسی می‌داند برای این دادگاه دشوار نماید. بر مبنای اصلاحات پیشنهادی نتانیاهو، اگر این دادگاه بتواند قوانین را لغو کند، پارلمان می تواند تصمیم دادگاه را با 61 رای پارلمان - که 120 کرسی دارد، لغو کند. همچنین پیشنهاد شده است که به کابینه کنترل بیشتری بر نحوه انتخاب قضات داده شود.

پربیننده ترین خبرها