نخست وزیر هلند: فنلاند و سوئد امسال به عضویت ناتو در می‌آیند

نخست وزیر هلند: فنلاند و سوئد امسال به عضویت ناتو در می‌آیند
جمعه 30 دی 1401 - 02:03

مارک روته نخست وزیر هلند گفت: فنلاند و سوئد در سالجاری میلاد به عضویت کامل ناتو در خواهند آمد.

العالم-اروپا

روته که پنجشنبه در ضیافت صبحانه اوکراینی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سخن می‌گفت، اظهار داشت: کاملاً متقاعد شده‌ام که فنلاند و سوئد به ناتو ملحق خواهند شد.

نخست‌وزیر هلند افزود: پیوستن این دو کشور به ناتو از نظر تاریخی، منطقی است. خواسته آنها پیوستن به ناتو است اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد زیرا هنوز مذاکرات ادامه دارد.

وی تصریح کرد: من نیز در حال مذاکره با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و دیگران هستم تا راهی به جلو بیابم و در مورد چگونگی تحقق این امر گفت‌وگو می‌کنم.

وی گفت: شاید این اتفاق در هفته آینده یا حتی ماه آینده رخ ندهد اما مطمئن هستم که تا پایان سال ۲۰۲۳ به تحقق خواهد پیوست.

به نوشته خبرگزاری تاس، فنلاند و سوئد در ۱۸ می ۲۰۲۲ (۲۸ اردیبهشت سال جاری) درخواست‌های خود را برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ارسال کردند اما این روند توسط ترکیه مسدود شد.

آنکارا از هلسینکی و استکهلم خواست تا سازمان‌های کُرد را به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی کنند، افراد مظنون به تروریسم و دست داشتن در کودتای ۲۰۱۶ به آنکارا تحویل دهند و ممنوعیت ارسال سلاح به ترکیه را لغو کنند تا در مقابل، ترکیه نیز دست از مخالفت خود با پیوستن آنها به ناتو بردارد.

گفت‌وگوهایی بین رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، ساولی نینیستو رئیس‌جمهور فنلاند، ماگدالنا اندرسون نخست‌وزیر وقت سوئد و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۲ (۷ تیر) در مادرید انجام شد. در نتیجه، تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که این امکان را برای سوئد و فنلاند فراهم می‌کرد.

رهبر ترکیه در آن زمان تصریح کرد: سوئد برای پیوستن به ناتو متعهد شده است که بیش از ۷۰ نفر را که در فعالیت‌های تروریستی در ترکیه دست داشته‌اند، به این کشور مسترد کند.

اردوغان یکشنبه پیش (۲۵ دی) گفت: شرط آنکارا برای موافقت با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو این بود که آنها ۱۳۰ تروریست را به ترکیه تحویل دهند اما این کشورها با بی‌توجهی به این شرط، این کار را انجام ندادند.

وی افزود: ما شاهد تظاهرات گروه تروریستی پ.ک.ک در خیابان‌های سوئد هستیم که پیش‌تر در این باره هشدار داده بودیم اما متاسفانه این تظاهرات متوقف نشد.

این اظهارات رهبر ترکیه در اعتراض به آویختن آدمک عروسکی با تصویر اردوغان در خارج از ساختمان شهرداری استکهلم روی داد و آنکارا گروه‌های مخالف خود را که آنها را تروریستی می‌نامد، مسؤول این اقدام معرفی کرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها