نمایش آشفته یک قطعنامه در قلب اروپا

نمایش آشفته یک قطعنامه در قلب اروپا
جمعه 30 دی 1401 - 20:01

نشست پارلمان اروپا درباره ایران که به صدور قطعنامه‌ای غیر الزام‌آور علیه ایران وسپاه ختم شد، سناریویی پرتناقض وآشفته را در تداوم تلاش‌ها برای تنفس مصنوعی به پروژه شکست خورده اغتشاشات در ایران، از قلب اروپا به نمایش گذاشت.

العالم - اروپا

قانونگذاران اروپایی چهار روز در هفته‌ای که گذشت را به بررسی تحولات اخیر در ایران در چارچوب موضوع «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران» اختصاص داده و در طرح اظهارات خصمانه و مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران تا غایت ممکن اسراف به‌خرج دادند. محور بحث‌ها از روز نخست مشخص بود: تشدید تحریم‌ها علیه ایران و افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهاد رسمی نظامی ایران به فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اتحادیه اروپا.

اما ازمجموع ۷۰۵ کرسی نمایندگان، گروه اندکی صحنه‌گردان و جلودار ارائه مباحث تند وغیرحرفه‌ای بوده و در واقع بازیگران اصلی نمایشنامه بودند. «هانا نیومن» نماینده پارلمان اروپا از آلمان، کشوری که مقاماتش به طرز تاسف‌باری این روزها از معاملات تسلیحاتی غیرقانونی خود با رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی و کشتار مردم بی‌گناه کشورمان چشم‌پوشی و مسائل حقوق بشری را بهانه کرده‌اند تا مواضع تندی را علیه ایران اتخاذ کنند، در اظهاراتی خصمانه خواستار اجرای تحریم‌های ضد ایرانی سازمان ملل متحد و تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شد. او همچنین برلزوم شناسایی سپاه، نهاد رسمی نظامی ایران به عنوان سازمان تروریستی تاکید کرد و با انتقاد از اینکه در این زمینه اجماع وجود ندارد به مواضع وزیر امور خارجه کشورش اشاره و ادعا کرد که چنین اقدامی بلحاظ سیاسی حائز اهمیت است.

«چارلی وایمرز» نماینده سوئد در پارلمان اروپا از دیگر بازیگران و فعالان نمایش اخیر بود که به طور ویژه بر طبل تعلیق مذاکرات رفع تحریم‌ها و تروریستی نامیدن سپاه کوبید. او در جمع تجمع‌کنندگان ضد انقلاب و گروه‌های جدایی طلب در مقابل مقر پارلمان اروپا که با شعار «داریم می‌ریم فرانسه، سپاه باید بترسه» خود را مضحکه کرده بودند، حاضر شد و با انتشار کلیپی در توئیتر، حمایتش را از مخالفان نظام ایران اسلامی به نمایش گذاشت. اقدامی که با واکنش کنایه‌آمیز برخی کاربران فضای مجازی درباره سکوت پارلمان اروپا نسبت به جنایات آشکار برخی دولت‌های منطقه روبرو شد؛ و یکی از کاربران با نام کاربری ‌پیره نوشت: اینک که روی این مساله (تحریم‌ها) متمرکز هستید ترکیه، آذربایجان و عربستان سعودی را هم به آن فهرست (تحریم‌ها) اضافه کنید.

اما نمایش نمایندگان پارلمان یک مهمان نه‌چندان همسو با سناریوی طراحی شده ضد انقلاب داشت که ابتدا با غیبتش وسپس مطالبی که در جلسه مطرح کرد خبر ساز شد. «لارنس نورمن» خبرنگار ارشد نشریه وال استریت ژورنال سه‌شنبه گذشته در توئیتی نوشت: پارلمان اروپا امشب در مورد ایران بحث خواهد کرد و قرار بود این جلسه توسط جوسپ بورل هدایت شود. اما دیدیه ریندرز قرار است در غیاب بورل بیانیه‌ای را در آخر جلسه ارائه کند. او وزیر با تجربه ای است اما مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ایران، سپاه یا برجام نیست.

خبرنگار نشریه امریکایی همچنین در توئیت دیگری غیبت بورل را با وجود حضور او در استراسبورگ، مقر پارلمان اروپا زیر سووال برد.

«هانا نیومن» هم در توئیتی ادعا کرد که غیبت بورل نشان داد مواضع پارلمان اروپا با جوسپ بورل در خصوص ایران متفاوت است. وی با اشاره به نقش اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران گفت این سومین بار است که جوسپ بورل از حضور در جلسه پارلمان برای بحث درباره جمهوری اسلامی خودداری می‌کند.

همچنین «عبیر السهلانی» نماینده پارلمان اروپا از سوئد در توییتی از خودداری بورل برای بحث درباره ایران در پارلمان اروپا انتقاد و ادعا کرد که مواضع او در خصوص ایران با پارلمان متفاوت است.

بورل: باید کانال‌های ارتباطی با ایران را باز نگه داریم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای پایان دادن به انتقادها روز بعد در جلسه پارلمان حاضر شد و با ایراد سخنانی گفت: ما پنج اقدام محدودیت‌زا [در قبال ایران] انجام داده‌ایم که سه مورد از آن‌ها بر اساس نقض حقوق بشر و دو مورد بر اساس عرضه پهپادها به روسیه انجام شد. اما من فکر می‌کنم با این وجود،‌ ما باید کانال‌های ارتباطی را [با ایران] باز نگه داریم. ما برجام را داریم و فکر می‌کنم باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا اطمینان بیابیم ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

این اظهارات نه چندان جانبدارانه از ایران، اما با خشم نمایندگان طرفدار گروه‌های ضدانقلاب مواجه و او به مماشات با ایران متهم شد.«هانا نیومن» در تداوم اتهام‌پراکنی‌ها علیه ایران و ارائه آمارهای ساختگی درباره حوادث اخیر ایران، ملاقات اخیر بورل با وزیر امور خارجه کشورمان در امان را زیر سووال برد و گفت: زمان برای سیاست‌های دو پهلو دیگر به پایان رسیده است.

هم زمان فعالان شبکه‌های مجازی دست به کار شده و به یاری صحنه‌گردانان نمایش استراسبورگ رفتند. «جیسون برادسکی» پژوهشگر آمریکایی و مدیر سیاست‌گذاری سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای درتوئیتی سیاست بورل در قبال ایران را «افتضاح» نامید و با نادیده گرفتن عامل وضع موجود در اجرای برجام ادعا کرد که مواضع مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کمکی به تروئیکا در مذاکرات نمی‌کند. همچنین «نورمن راول» از دیگر پژوهشگران آمریکایی سیاست بورل در قبال ایران را هدیه‌ای به آنچه او «کشورهای متخاصم» نامید برشمرد.

اما ماجرا به این جا ختم نشد و روز چهارشنبه، رای منفی نمایندگان پارلمان اروپا به طرح تعلیق مذاکرات رفع تحریم‌ها ضربه دیگری را بر پیکر این نمایشنامه ساختگی واردکرد. قانونگذاران اروپایی در رای‌گیری به‌عمل آمده، به افزودن متمم تعلیق مذاکرات هسته‌ای به قطعنامه ضد ایرانی پارلمان رای موافق ندادند.

این طرح خصمانه به رهبری چارلی ویمرز پیشنهاد و در آن ادعا شده بود:«هرگونه مذاکره با ایران نباید سیاست‌های مضر، پروژه‌ها، و برنامه‌های نظامی کشور را نادیده بگیرد، جامعه بین‌المللی باید به تلاش‌هایش برای ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای ادامه دهد، و مذاکرات برجام باید با توجه به سیاست خصمانه ایران در منطقه و جهان و همچنین سرکوب مردم ایران متوقف شود.»

نمایش ضدایرانی پارلمان اروپا سرانجام روز پنجشنبه به پایان رسید و قانونگذاران اروپا پس از چهار روز طرح اظهارات مداخله‌جویانه و نسنجیده در امور داخلی ایران، به یک گزارش ادعایی درباره اغتشاشات اخیر که در آن درخواست نامتعارف افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا مطرح شده است، رای دادند.

در گزارش موسوم به «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران» ادعاهایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص حوادث اخیر و ادعای مشارکت تسلیحاتی با روسیه در جنگ اوکراین، مطرح و در بدعتی خطرناک از شورای اروپا تقاضا شده بود که نام این نهاد رسمی نظامی ایران را به فهرست موسوم به گروه‌های تروریستی اضافه کند.

البته تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.

این درحالیست که خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از دو منبع اروپایی نوشت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعلا در فهرست سازمانهای تروریستی اتحادیه اروپا قرار نخواهد گرفت.

این خبرگزاری انگلیسی به نقل از منابع خود افزود که اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه وزرای امور خارجه، ۳۷ نفر را به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران اضافه خواهد کرد، اما علیرغم قطعنامه پارلمان اروپا که از شورای اروپا می‌خواهد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کند، تحریم نخواهد کرد.

این منبع اروپایی با بیان اینکه سپاه به عنوان یک سازمان تحریم نخواهد شد، گفت: «اگر قرار است این کار انجام شود، باید مبنای حقوقی صحیحی داشته باشد و این چیزی است که در حال بحث است. اما برای دوشنبه آماده نخواهد شد.»

کارشناسان معتقدند که قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سازمان های به اصطلاح تروریستی، دورنمای رسیدن به توافق وین را دشوار می‌کند. نشریه فایننشال تایمز چندی پیش در گزارشی نوشت که چنین اقدامی، « هر گونه امیدهای آینده در خصوص تلاش های دیپلماتیک برای نجات توافق سال ۲۰۱۵ را که ایران با قدرت های جهانی امضا کرد پیچیده خواهد کرد»

اتحادیه اروپا هم در جریان آخرین نشست وزرای امور خارجه در تاریخ ۲۱ آذر ۱۴۰۱ با صدور بیانیه‌ای مشترک بر «تعهد و حمایت مستمر خود از اجرای کامل و موثر برجام» تاکید کرد و از همه کشورها خواست که از «اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص برجام حمایت کنند.»

و اما آخر، پرده دیگری از تقلای ضد انقلاب برای تنفس مصنوعی به پروژه شکست خورده اغتشاشات، در حالی به پایان رسید که نمایندگان پارلمان اروپا تحت تاثیر القائات دشمنان ایران، موضع نسنجیده‌ای را در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد ضد تروریسم جهان که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه ایفا می‌کند اتخاذ کرده و به جای اندیشیدن به تبعات این اقدام احساسی، طبق تعبیر وزیر امور خارجه کشورمان به پای خود شلیک کردند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها