چشم امید خیره بن سلمان به ورزش

چشم امید خیره بن سلمان به ورزش
يکشنبه 2 بهمن 1401 - 16:31

سایت "میدل ایست مونیتور" اعلام کرد که "صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان" در سال جدید تلاش گسترده‌ای را برای سرمایه‌گذاری در ورزش به منظور سرپوش گذاشتن بر اوضاع وخیم حقوق بشر در این کشور آغاز کرده است.

العالم - عربستان سعودی

این سایت در گزارش خود آورده است: "عربستان پس از آغاز قدرتمندانه ای که در سال 2022 و خرید حق پخش مسابقات گلف (گلف لایو) تجربه کرد و جذب کریستیانو رونالدو به باشگاه النصر، اکنون به دنبال خرید حق پخش World Wrestling Entertainment (مسابقات بین المللی کشتی کج) و جذب لیونل مسی، فوتبالیست مشهور آرژانتینی در تیم الهلال با هزینه ای نجومی است".

سعودی ها در سال 2021 هم باشگاه نیوکاسل – که در جام باشگاه های انگلیس بازی می کند – را خریدند و مسابقات جایزه بزرگ فرمول 1 را هم برگزار کرد.

این سایت خاطرنشان کرده است که عربستان حق میزبانی سوپر جام باشگاه های اسپانیا برای سال های آینده را هم خریده است. بر این اساس چند نهاد و سازمان مدافع حقوق بشر این کشور را به شست و شوی ورزشی و استفاده ابزاری از ورزش برای شستن سوابق خود در زمینه نقض حقوق بشر متهم کرده اند.

منظور از شست و شوی ورزشی، تلاش بیوقفه یک کشور یا سازمان برای استفاده ابزاری از ورزش بین المللی برای پاکسازی سوابق و وجهه خود در زمینه نقض حقوق بشر یا جنایات مشابه و معرفی خود به عنوان کشوری سالم است.

از نمونه های تاریخی این ترفند می توان به میزبانی بازی های المپیک در سال 1936 توسط آلمان نازی اشاره کرد که در سال 1931 با برگزاری این بازیها در جمهوری وایمار موافقت شده بود.

این سایت در گزارش خود تصریح کرده است: در حالی که محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی پس از قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول باید نگران وجهه کشور خود در خارج باشد، اما میداند که وجهه اش به عنوان یک عنصر اصلاح گرا، تا ابد تخریب شده باقی می ماند.

بنا بر این گزارش، بن سلمان در حال بهره برداری از قدرت نرم برای تقویت موقعیت خود در سطح بین الملل است.. منافع او در این است که بر اریکه قدرت چنبره بزند. این در حالی است که هیچ رویدادی مثل ورزش مرز بین ملتها و فرهنگی های مختلف را در نمی نوردد.

پربیننده ترین خبرها