زلنسکی وعده داد به سرعت با فساد در اوکراین مبارزه کند

زلنسکی وعده داد به سرعت با فساد در اوکراین مبارزه کند
دوشنبه 3 بهمن 1401 - 09:46

اتحادیه اروپا اصلاحات ضد فساد را به یکی از الزامات اصلی خود برای عضویت اوکراین در این اتحادیه تبدیل کرده است.

العالم - اروپا

بنابر گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت فساد، مشکل مزمن این کشور که پس از آغاز عملیات نظامی روسیه به حاشیه رانده شده است، قابل تحمل نخواهد بود و وعده داد در همین هفته تصمیماتی مهم برای ریشه‌کن کردن آن اتخاذ شود.
وعده زلنسکی در بحبوحه اتهامات فساد در سطوح ارشد، از جمله گزارش اقدامات مشکوک در بخش تدارکات نظامی علیرغم ترویج وحدت ملی توسط مقامات برای مقابله با عملیات نظامی روسیه مطرح شد.
زلنسکی در سخنان ویدئویی شبانه خود گفت: «من می‌خواهم این موضوع به وضوح مطرح شود: هیچ بازگشتی به آنچه در گذشته بود، به شیوه زندگی افراد مختلف نزدیک به نهادهای دولتی یا کسانی که تمام عمر خود را صرف تعقیب یک صندلی کرده اند، وجود نخواهد داشت.»
اوکراین پیشینه ای طولانی از فساد گسترده و حکمرانی متزلزل داشته است، به طوری که سازمان شفافیت بین‌الملل، فساد این کشور را در سال 2021 در رتبه 122 از 180 کشور جهان ارزیابی کرد.
اتحادیه اروپا پس از اعطای وضعیت نامزدی به کی‌یف در سال گذشته، اصلاحات ضد فساد را به یکی از الزامات اصلی خود برای عضویت اوکراین تبدیل کرده است.
زلنسکی افزود: «این هفته زمان تصمیم گیری مناسب خواهد بود. تصمیمات از پیش آماده شده است. من نمی خواهم آنها را در حال حاضر علنی کنم، اما همه چیز منصفانه خواهد بود.»
رئیس‌جمهور اوکراین افزود دولتش استعفای یک معاون وزیر را پس از تحقیقات درباره اتهامات دریافت رشوه پذیرفته است.
وی هویت این مقام را مشخص نکرد، اما گزارش های خبری حاکی از آن است که واسیل لوزینسکی، معاون موقت وزیر توسعه منطقه ای، به اتهام دریافت رشوه بازداشت شده است.
همچنین پس از آنکه یک روزنامه گزارش داد ارتش ظاهرا مواد غذایی را با قیمت های بسیار بالا تامین کرده است، الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع نیز در کانون مباحثات مرتبط با مقابله با فساد قرار گرفته است.
وزارت دفاع این اتهامات را «دروغ» توصیف کرد و از یک کمیته پارلمانی خواسته شده است تا در این خصوص تحقیق کند.

پربیننده ترین خبرها