پوتین بر همکاری مالی بین اعضای اوراسیا تاکید کرد

پوتین بر همکاری مالی بین اعضای اوراسیا تاکید کرد
دوشنبه 3 بهمن 1401 - 15:16

رئیس جمهوری روسیه امروز در پیامی به مناسبت آغاز ریاست سالانه این کشور بر اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر اهمیت افزایش همکاری میان سامانه های پرداختی کشورهای عضو تاکید کرد.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری تاس به نقل از تارنمای کاخ کرملین نوشت که ولادیمیر پوتین برای کاهش مداوم ریسک اقتصادی تجارت فیمابین ناشی از کاربرد ارزها و سامانه های پرداخت خارجی، گفت: اتصال شرکای ما به سیستم پیامرسان مالی بانک روسیه و توسعه همکاری سامانه های پرداختی ملی برای برقراری روابط مالی باثبات در درون اتحادیه ضروری است.

وی همچنین هدف از هماهنگ سازی بازارهای مالی اعضا را ایجاد شرایط مناسب برای اطمینان از حفظ سرمایه کشورهای در داخل این سازمان و سرمایه گذاری در کشورهای عضو دانست.

پوتین در ادامه این پیام خواهان ایجاد سازمان رتبه بندی اوراسیایی برای ارائه ابزارهای رتبه بندی برای فعالیت های رو به رشد اقتصادی این سازمان شد.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌ کشورهای بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است که معاهدهٔ تشکیل آن در ۲۹ مهٔ ۲۰۱۴ توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا شد و از یکم ژانویهٔ ۲۰۱۵ لازم‌الاجرا گردید.

«آندری اسلپنف»، مسئول بازرگانی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد که این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران به زودی توافقنامه تجارت آزاد امضا خواهند کرد.

اسلپنف به خبرگزاری ریانووستی گفت: ما و ایران اخیرا مذاکرات بسیار مهمی برای حل و فصل تعدادی از مسائل مهم انجام دادیم و اطمینان داریم که این توافقنامه در آینده نزدیک امضا خواهد شد.

کمیسیون اقتصادی اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز به تازگی خبر از امضای تفاهمنامه ای برای توافق آتی بین دو طرف داد و اعلام کرد: ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر روی اکثر موضوعات اصلی برای تکمیل مذاکرات بر سر توافقنامه منطقه تجارت آزاد و همچنین دسترسی متقابل به بازار بجز دسته های خاصی از محصولات کشاورزی که بحث روی انها ادامه خواهد داشت، به توافق رسیده اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها