انصراف البرهان از میانجیگری میان طرف‌های مدنی سودان اعلام کرد

انصراف البرهان از میانجیگری میان طرف‌های مدنی سودان اعلام کرد
سه شنبه 4 بهمن 1401 - 14:08

رئیس شورای حاکمیتی سودان انصراف خود را از نظارت بر میانجیگری میان طرف‌های غیرنظامی اعلام کرد که در تلاش برای امضای توافق چارچوب بنده شده هستند.

العالم - آفریقا

برخی منابع در فراکسیون آزادی و تغییر در گفت‌وگو با سایت العربی الجدید اظهار کردند که عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان در نشستی که با این فراکسیون دموکرات به عنوان بزرگترین فراکسیون مخالف توافق چارچوب امضا شده در پنجم دسامبر گذشته داشت، انصراف خود را از نظارت بر میانجیگری میان طرف‌های غیرنظامی که در تلاش برای امضای توافق چارچوبی هستند، اعلام کرد.

به گفته این منابع، البرهان به آنها توضیح داد که تلاش‌هایش برای نزدیک کردن دیدگاه‌های این فراکسیون و ائتلاف احزاب آزادی و تغییر که اکثر احزاب آن توافق چارچوب را امضا کردند، پایان یافت و نهاد نظامی بر موضعگیری خود برای عقب‌نشینی از روند سیاسی مصمم است و بر این اساس همه طرف‌های غیرنظامی باید اختلافات خود را کنار گذاشته و به توافقی نهایی برسند که به بحران سیاسی پایان دهد.

احزاب آزادی و تغییر در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئتی از آن امروز سه‌شنبه در قالب اولین سفر خارجی ائتلاف، به پایتخت سودان جنوبی خواهد رفت، این سفر دو روز ادامه خواهد داشت و این هیئت با سالواکر میاردیت، رئیس جمهور سودان جنوبی و چند تن از مسؤولان آن دیدار خواهد کرد.

طبق بیانیه یاد شده، در این دیدار به تحولات سیاسی موجود در سودان با توجه به امضای توافق چارچوب و آغاز مرحله پایانی روند سیاسی و هماهنگی با دولت سودان جنوبی برای مشارکت سازنده در حمایت از این روند که ازسرگیری روند تحول دموکراتیک مدنی را تسریع بخشد، پرداخته خواهد شد.

الهادی ادریس، عضو شورای حاکمیتی سودان که به تازگی به سودان جنوبی سفر کرده، در گفت‌وگویی مطبوعاتی پس از نشستی با مسؤولان سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و هیات دولتی توسعه اظهار کرد: در این سفر با مسؤولان درباره نقشی که سودان جنوبی در کارگاه‌های ویژه روند سیاسی ایفا خواهد کرد به ویژه در ارتباط با مساله شرق سودان و صلح را بررسی کردم.

ادریس در ادامه گفت: امضاکنندگان توافق چارچوب در جلساتی که به تازگی برگزار شد، درباره لزوم مشارکت کشور میانجی در روند صلح توافق کردند، همچنین در این جلسات با هیئت سه‌جانبه درباره امکان ایجاد نقشی مهم برای سودان جنوبی در روند سیاسی جاری گفت‌وگو شد و هیئت سه جانبه تاکید کرد که این موضوع را درک می‌کند.

او در ادامه تاکید کرد: روند سیاسی جاری دستاوردهای بزرگی را رقم زد و توافق چارچوب گام مهمی در مسیر گذار دموکراتیک است و جلسات صلح از اوایل ماه آتی میلادی آغاز خواهند شد.

عضو شورای حاکمیتی سودان ادامه داد: تلاش‌های متعددی برای ترغیب مخالفان توافق چارچوب به امضای آن انجام شدند تا روند سیاسی فراگیر بوده و مسیر تحول و انتقال دموکراتیک مدنی را باز کند.

پربیننده ترین خبرها