آمریکا مدعی تلاش برای بازگشایی «لاچین» شد

آمریکا مدعی تلاش برای بازگشایی «لاچین» شد
شنبه 8 بهمن 1401 - 18:00

معاون وزارت خارجه آمریکا از پیگیری وضعیت جاده مهم «لاچین » با سران باکو و ایروان خبر داد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «کارن دونفرید» دستیار معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا مدعی تلاش واشنگتن برای بازگشایی مسیر لاچین شد. دونفرید تاکید کرد که انسداد جاده لاچین در اولویت گفت‌وگوهای تلفنی اخیر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان بوده است.

به گفته معاون وزارت خارجه آمریکا، بلینکن خواستار بازگشایی فوری این مسیر بوده و بر اهمیت تردد تجاری وضعیت زیستی ساکنان این منطقه تاکید کرده است.

این در حالی است که جمهوری آذربایجان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را به دروغگویی متهم کرده است. «آیخان حاجی‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان به اظهارات اخیر «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر لزوم رفع محاصره مسیر «لاچین» پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در توییتی نوشت: «سخنگوی عزیز، بر خلاف سخنان شما بیش از ۱۰۰۰ وسیله نقلیه به منطقه قره باغ عرضه می شود می کند. بهتر است که از ارمنستان بخواهید به تعهدات خود عمل و فعالیت‌های غیرقانونی را متوقف کند.»

ارمنستان و جمهوری آذربایجان با وجود آتش بس، کماکان درگیری دارند و برخی عوامل منتسب به باکو مسیر مهم «لاچین» که قره باغ با جمعیت ارمنی نشین را به ارمنستان وصل می‌کند، مسدود کرده‌اند.

در یک ماه و نیم گذشته، معترضان جمهوری آذربایجانی با در دست داشتن پلاکاردها و پرچم‌ها، کریدور لاچین را مسدود کرده‌اند. آن‌ها دسترسی به قره باغ کوهستانی را مسدود و غذا، دارو و تدارکات را برای ۱۲۰۰۰۰ ساکن ارمنی قطع کرده‌اند.

روسیه نیز اعلام کرده که به شدت در تلاش است تا مناقشه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مسیر «لاچین» که ارمنستان را به منطقه ارمنی نشین قره باغ کوهستانی متصل می‌کند، حل کند.

پربیننده ترین خبرها