وزیر خارجه آمریکا: دیپلماسی مؤثرترین راه در پرونده هسته‌ای ایران است/ ادعای بلینکن درباره رد پیشنهاد بازگشت به توافق هسته ای از سوی تهران

وزیر خارجه آمریکا: دیپلماسی مؤثرترین راه در پرونده هسته‌ای ایران است/ ادعای بلینکن درباره رد پیشنهاد بازگشت به توافق هسته ای از سوی تهران
يکشنبه 9 بهمن 1401 - 23:13

وزیر خارجه آمریکا در گفت وگو با شبکه «العربیه» عربستان سعودی گفت که دیپلماسی مؤثرترین راه در تعامل با پرونده هسته‌ای ایران است.

العالم ـ آمریکا

«آنتونی بلینکن» روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه سعودی العربیه مدعی شد: ایران پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای را رد کرده است.

این در حالی است که بارها حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر آمادگی تهران برای دستیابی به توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها تأکید کرده است.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن همچنان معتقد است که دیپلماسی موثرترین راه در تعامل با پرونده هسته‌ای ایران است، مدعی شد که آمریکا از مردم ایران حمایت می‌کند و تمرکز آمریکا بر اوضاع ایران است.

بلینکن در ادامه با بیان این ادعا که ایران از روسیه در جنگ علیه اوکراین حمایت می‌کند و پهپاد و سایر تسلیحات را در اختیار این کشور قرار می‌دهد، از ارائه پهپاد و موشک توسط ایران به روسیه ابراز نگرانی کرد.

ادعای آمریکا و غرب علیه ایران در حالی است که خود با ارسال گسترده تسلیحات نظامی مخرب، شعله‌های آتش جنگی را که آغاز کرده‌اند، شعله ورتر می‌کنند.

آمریکا مدت‌ها است که ایران را به ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین متهم می‌کند که بارها از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران رد شده است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه همچنین گفت که جو بایدن رئیس جمهور این کشور بر عزم خود مبنی بر عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرده است و افزود: همه گزینه‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای روی میز است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد که کشورش به جست وجوی راه‌هایی برای اخلال در فعالیت‌هایی که او فعالیت‌های «شرورانه ایران» خواند، ادامه می‌دهد.

بلینکن با اشاره به مانورهای نظامی مشترک این کشور با رژیم صهیونیستی گفت که هدف اصلی فعالیت های نظامی آمریکا بازدارندگی متجاوزان است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که برای کاهش تنش‌ها با صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها مذاکره خواهد کرد.

وی در مورد روابط عربستان و آمریکا نیز گفت که روابط بین کشورش و عربستان سعودی مهم بوده و دهه‌هاست ادامه دارد و افزود: عربستان سعودی در مقابله با جنگ روسیه از اوکراین حمایت زیادی کرده است.

بلینکن با بیان اینکه عربستان سعودی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به جنگ روسیه در اوکراین رای منفی داد، بر لزوم روابط با عربستان سعودی که منعکس کننده منافع و ارزش‌های مشترک باشد، تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت که از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت نگران بودیم و تاکید کرد که واشنگتن با ریاض برای پایان دادن به جنگ یمن همکاری می‌کند.

به گزارش ایرنا، بلینکن در مورد لیبی نیز تصریح کرد که واشنگتن از برگزاری انتخابات در لیبی در این مرحله حمایت می‌کند و تاکید کرد که نیاز فوری به یک دولت شفاف و قانونی که نماینده مردم لیبی باشد، وجود دارد.

وی با بیان اینکه نماینده سازمان ملل متحد در لیبی برنامه دارد که به زودی انتخابات در لیبی برگزار شود، خاطرنشان کرد: حفظ وحدت لیبی تنها از طریق انتخاباتی صورت می‌گیرد که بیانگر خواست مردم باشد.

وزیر خارجه آمریکا درباره سوریه نیز گفت که موضع آمریکا رد هرگونه عادی سازی با نظام بشار اسد است و افزود: هرگونه عملیات نظامی در سوریه تلاش‌ها برای مقابله با داعش را منحرف می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که ترکیه منافع امنیتی مشروعی در سوریه دارد و ما در این مورد اختلاف نظر نداریم، اما واشنگتن از همه طرف‌ها در سوریه به ویژه آنکارا خواست تا از تشدید تنش‌ها بکاهند.

پربیننده ترین خبرها