واکنش سازمان همکاری اسلامی به منع ثبت نام دختران در دانشگاه‌های افغانستان

واکنش سازمان همکاری اسلامی به منع ثبت نام دختران در دانشگاه‌های افغانستان
دوشنبه 10 بهمن 1401 - 14:10

سازمان همکاری اسلامی افغانستان بیانیه طالبان مبنی بر منع ثبت نام دانشجویان زن در دانشگاه‌های خصوصی را ناامید کننده خواند.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری جمهور، سازمان همکاری اسلامی افغانستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد طالبان باید در تصمیم خود درباره منع تحصیل دختران و شرکت آن‌ها در آزمون‌های دانشگاهی، تجدید نظر کنند. این سازمان تصمیم طالبان مبنی بر جلوگیری از ثبت نام دختران در دانشگاه های خصوصی را ناامید کننده خواند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان به تازگی به دانشگاه‌های خصوصی این کشور دستور داده که از ثبت نام دختران جلوگیری شود.

پیش تر ندائ محمد ندیم وزیر علوم طالبان مدعی شد برای جلوگیری از اختلاط زن و مرد در دانشگاه‌ها، ممنوعیت ورود زنان ضروری است، چرا که به ادعای وی برخی از واحدهایی که در دانشگاه‌ها تدریس می شود، اصول اسلامی را نقض می کند.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی خاطرنشان کرد: تلاش برای اصلاح این مشکلات جریان دارد و به محض حل این مشکلات، دانشگاه‌ها به روی زنان باز خواهد شد.

"ضیاء الله هاشمی" سخنگوی وزارت علوم طالبان نیز روز شنبه گفت: نامه هشداری به دانشگاه‌های خصوصی ارسال شده که به زنان اجازه ندهند که در امتحانات ورودی شرکت کنند.

در این هشدار آمده است که زنان نمی توانند آزمون ورود به مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را شرکت کنند و در صورت سرپیچی هریک از دانشگاه‌ها، با دانشگاه خاطی، طبق قانون با آن برخورد خواهد شد.

وزارت اقتصاد افغانستان ۲۴ دسامبر (۳ دی ماه) سال جاری نیز به بهانه آن که مدعی بود که شکایت‌های جدی از رعایت نشدن حجاب را دریافت کرده است، مانع از فعالیت زنان در مراکز غیردولتی شد.

پس از این اقدام، بلافاصله چند نهاد غیردولتی از جمله کمیته بین‌المللی نجات(IRC)، کودکان را نجات دهید (Save the Children) و سازمان CARE در اعتراض به این تصمیم فعالیت‌های خود را در افغانستان متوقف کردند.

از زمان روی کارآمدن دوباره طالبان در آگوست ۲۰۲۱(۲۰ مرداد ۱۴۰۰)، این گروه محدودیت‌هایی برای زنان افغان اعمال کردند که موجب شد، آنان از زندگی عادی خود دور بمانند.

از جمله این محدودیت‌ها، آن است که مقطع دبیرستان برای دختران ممنوع شده و بسیاری از زنان اجازه کار در مراکز دولتی را ندارند.

به گزارش ایرنا، سازمان ملل متحد جمعه گذشته گزارش داد "امینه محمد" معاون دبیرکل این سازمان در سفری به قندهار، نگرانی خود را نسبت به موارد نقض حقوق زنان در افغانستان به مقامات طالبان اعلام کرده است.

پربیننده ترین خبرها