گروه های مسلح مورد حمایت آمریکا خواهان نزدیکی ترکیه و سوریه نیستند

چهارشنبه 12 بهمن 1401 - 12:01

نویسنده و پژوهشگر سیاسی سوری گفت که گروه های مسلح در سوریه به ویژه گروه های مورد حمایت آمریکا خواهان نزدیکی ترکیه و دولت سوریه نیستند؛ این گروه‌ها در مورد رهایی خود از یوغ آمریکا جدی نیستند به طوری که با کوچک‌ترین اشاره واشنگتن از همه توافق‌های قبلی دست برداشتند.

العالم - سوریه

حسن شقیر نویسنده و پژوهشگر سیاسی سوری، در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: یکی از عوامل متعددی که می‌تواند مانع از نزدیک شدن ظاهری رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به سوریه شود، گروه‌های مسلح و تروریستی حاضر در ادلب است که تحت حمایت آمریکا هستند و مانع هر گونه نزدیکی بین دولت ترکیه و سوریه خواهند شد.

وی افزود: «از جمله توجیهات و انگیزه های سوریه، ایران و روسیه برای این توافق و نزدیکی روابط دمشق و آنکارا، بازگشت ادلب، اجرای توافقات «آستانه و سوچی» (برای ثبات و امنیت سوریه و کاهش تنش در ادلب با توافق آتش‌بس دائم)، بازگشت ادلب به آغوش دولت سوریه، استقرار مجدد ارتش سوریه در گذرگاه ها و مرزهای مشترک میان سوریه و ترکیه و بازگشت به توافقات «آدانا» است. موضوع اساسی دیگر برای دمشق خروج ترکیه از سرزمین های سوریه است که اکنون در آن حضور دارد.»

خاطرنشان می شود، توافق آدانا (أضنه) که میان ترکیه و سوریه ۲۰ سال پیش به امضاء رسیده، بر لزوم مقابله طرفین با تروریسم تأکید دارد؛ اما اردوغان برای تحریف تعهدات آنکارا در این توافق تاکنون به هر ریسمانی چنگ زده است.

شقیر ضمن اشاره به اینکه این گروه‌ها قطعاً علاقه‌ای به نزدیکی دمشق - آنکارا ندارند، تصریح کرد: «روابط پنهانی و هماهنگی مستقیم و غیرمستقیم، گروه مسلح هیأت تحریرالشام را با ایالات متحده آمریکا پیوند می‌دهد. هر زمانی که آمریکا می‌خواهد یک رهبر تروریستی را در آن منطقه بکشد چون او را تهدیدی برای واشنگتن (چه در داخل آمریکا و چه در سوریه) می داند، این فرد در مناطقی که هیئت تحریر الشام حضور دارد کشته می شود.»

این پژوهشگر سیاسی سوری تاکید کرد: « آمریکا همچنان در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان شورشی موسوم به « نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد)، کنترل بازی را در دست دارد و تا این لحظه نیروهای کُرد قسد تلاش جدّی برای رهایی از یوغ آمریکایی ها نشان نداده اند. نکته اینجاست که در مراحل قبلی که تهدید ترکیه علیه مناطق تحت کنترل قسد وجود داشت، شاهد آن بودیم فرماندهان نیروهای قسد همراه با گروه سیاسی خود دست به دامان روسیه می شدند تا به دمشق متوسل شوند و ارتش سوریه در کنار آنها باشد؛ اما وقتی به دمشق رفتند به محض اشاره و وتوی آمریکایی ها، نیروهای قسد از همه توافقاتی که منعقد شده بود، برگشتند.»

وی افزود: «تاکنون با وجود این که همه پیشنهادات و درخواست های شبه نظامیان قسد توسط روس ها و دولت سوریه ضمانت شده است و از نظر سیاسی امتیازات بسیار زیادی هم هست، اما با کمال تاسف وقتی آمریکا نمی خواهد که نزدیکی دمشق و آنکارا محقق شود، می بینیم که شبه نظامیان قسد از همه توافقاتی که پیشتر منعقد شده است، عقب نشینی می کنند.»

شقیر گفت: «واشنگتن بر این است که توافق «آستانه» تکمیل نشود و از نگاه آمریکایی ها، سوریه باید در دایره فرسایش باقی بماند. حقیقت ماجرا این است که مناطق تحت کنترل شبه نظامیان شورشی موسوم به « نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد)، دارای منابع نفت، گاز، آب، دشت‌های گندم و غیره است که از طریق آن‌ها، دولت سوریه می تواند تحریم ها و محاصره اعمال شده بر آن را بشکند و روند توسعه، بازگشت پناهندگان و ایجاد زیرساخت ها را از طریق منابع این مناطق آغاز کند. نکته اینجاست که آمریکا نمی‌خواهد این قضیه اتفاق بیافتد.»
بنابر این گزارش، مذاکرات آستانه از بهمن سال ۱۳۹۵ و با ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و روسیه و همراهی ترکیه، به منظور حل و فصل منازعات سوریه و پایان بخشیدن به شش سال کشتار و آوارگی و ویرانی در این کشور آغاز شد. در واقع آتش بس فراگیری که از ۱۰ دی سال ۱۳۹۵ (۳۰ دسامبر ۲۰۱۶) با توافق میان دولت سوریه و گروهی از مخالفان مسلح برقرار شد، مقدمه ­ای برای آغاز مذاکرات آستانه بود که طی آن، برای نخستین بار نمایندگان دولت سوریه با نمایندگانی از گروه‌های مخالف مسلح به‌طور مستقیم رایزنی کردند.

پربیننده ترین خبرها