آغاز کنفرانس «صلح جوبا» در سودان

چهارشنبه 12 بهمن 1401 - 15:06

کنفرانس توافق «جوبا» و تکمیل صلح در بحبوحه عدم اعتماد بین اجزای سیاسی و نظامی آن در خارطوم، پایتخت سودان آغاز شد.

العالم - جهان اسلام

نیروهای «آزادی و تغییر» و ارتش سودان به دنبال تکمیل پنج موضوع باقیمانده در چارچوب توافق هستند که عبارتند از اصلاحات امنیتی و نظامی، عدالت و صلح، مساله سودان شرقی و برچیدن قدرت رژیم سی ژوئن.

سازوکار سه جانبه (سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و سازمان بین دولتی توسعه شرق آفریقا) که تنها حامی این توافقنامه است، تلاش می کند تا از مداخله مستقیم در چارچوب توافق فاصله بگیرد. به دلیل عدم اعتماد بین طرفین روند کنفرانس توافقنامه صلح جوبا در خارطوم بسیار کند بود.

«فولکر پرتس» نماینده سازمان ملل در امور سودان گفت: «نیاز فوری به اجرای کامل مفاد توافقنامه صلح جوبا وجود دارد و همه امضاکنندگان توافقنامه صلح جوبا برای اجرای توافق باید با یکدیگر همکاری کنند.».

در این کنفرانس، شرکت کنندگان بر لزوم گسترش مشارکت در چارچوب توافق نامه به ویژه از سوی جنبش های مسلحانه تاکید کردند که ضامن اصلی اجرای این توافقنامه است.

بوثینه دینار، رهبر نیروهای آزادی و تغییر گفت: «همراهی بین جنبش «حرکه شعبیه» به رهبری الحلو و جنبش آزادیبخش سودان به رهبری عبدالواحد نور وجود دارد اما هنوز توافق را امضا نکرده اند. اگر می خواهیم به یک دولت دموکراتیک و مدنی تبدیل شویم، صلح باید فراگیر باشد.»

یکی از چالش‌های پیش روی اجرای توافق‌نامه صلح جوبا برای سودان، موضوع مسیرها و جاده ها به‌ویژه مسیر شرق سودان است.

هاشم محمد یکی از رهبران سودان شرقی به شبکه العالم گفت: «ما آمدیم تا با برادران خود در توافق جوبا شرکت کنیم و این توافق را روزنه امیدی برای حل مسائل در منطقه شرق یافتیم. تقاضا دارم برای تقویت مسیر شرق کارگاه های آموزشی برگزار شود.»

کنفرانس توافقنامه صلح جوبا برای گفتگو با جنبش‌های غیر امضاکننده درباره دلایل عدم تکمیل توافقنامه صلح برگزار می شود و در آن توصیه‌هایی استحکام بخش برای اجرای توافق‌نامه ارائه خواهد شد.

توصیه های زیادی در مورد توافقنامه صلح جوبا برای سودان وجود دارد که اگر برخی از آن ها اجرا شود، ممکن است کشور را به سمت امنیت سوق دهد.

اختلافات و دودستگي ميان دو شريک اصلي قدرت يعني کنگره ملي و جبهه مردمي وجود دارد ، حتي ميان خود جنوبي ها نيز اختلاف وجود دارد و اين اختلاف با عقب نشيني 6 حزب جنوبي از کنفرانس جوبا کاملا اشکار است.

در فروردین ماه امساله (1401) توافقنامه‌ای برای حفظ صلح و ایجاد یک فرماندهی مشترک برای نیروهای مسلح این کشور مطابق توافقنامه صلح سال ۲۰۱۸ برای پایان دادن به پنج سال جنگ خونین داخلی میان میاردت و مچار امضا شد.

به گفته برخی از مسؤولان دو طرف که نشستی در جوبا داشتند، درگیری‌های جدید پیرامون پایگاه "کوتش میر میر" در استان الوحده که نیروهای مچار حضور دارند، شکل گرفت، این پایگاه هدف حمله یک گروه مسلح تحت حمایت ارتش قرار گرفت.

سودان جنوبی از سال ۲۰۱۱ که از سودان مستقل شد، همواره با بحران‌های مختلف از جمله سیل، گرسنگی، خشونت و اختلاف‌نظرهای سیاسی مواجه بوده است و این بحران‌ها مانع از توقف جنگ خونبار داخلی در این کشور شده که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ نزدیک به ۴۰۰ هزار کشته و چهار میلیون آواره بر جای گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها